Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg skjønner ikke hensikten bak å sette opp en ny tallrekke, definere tallene som 1/x og 1/y. Videre forstår jeg heller ikke hvordan så kompliserte instrukser ender opp til å bli bare en rekke av tall på bare 10 ledd Jeg forstår rett og slett ikke fasiten, og jeg trenger hjelp.
Nøkkelen er å gjenkjenne operasjonen som gjøres som den inverse av summen av to brøker med 1 i teller. Det vil si at summen er uforandret ved gjentakelse av den inverse operasjonen i liste 2. Og det er derfor denne blir brukt.
Det vil si at å utføre den inverse operasjonen til det bare er et tall igjen, på den andre lista, vil tilsvare å summere alle tallene.
Det er verdt å merke at på ethvert tidspunkt kan man snu alle brøkene i liste 2 og få liste 1.
Siden det er 1/x man til slutt er ute etter vil man allerede ha funnet denne når det bare er et tall igjen i liste 2.