R1 som privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Khalach
Fibonacci
Fibonacci

jeg har planer om å begynne på ingeniørstudie i 2013, og derfor må jeg ta R1, R2 og Fysikk 1 da jeg manglet det fra når jeg gikk på videregående skole.

Jeg tok Fysikk denne våren, det gikk ganske greit, men nå skal jeg ta matematikk R1 som privatist til høsten. Jeg har begynt litt på oppgaver osv, men merker jeg sliter med å tenke matematikk, og det er nok noen "basic" ting jeg mangler/har glemt de siste årene...

har dere noen tips til noe jeg kan gjøre for å få bygget opp litt mer grunnlag ? har søkt litt på nettet og funnet litt diverse nettsider osv, og så har jeg tenkt på å kjøpe boken "Sigma - matematikk 1T : studieforberedende" for å kjøre gjennom litt mer "basic" oppgaver og slikt. Har det noe for seg tror dere ?

Tusen takk for hjelp hvis noen har noe tips :)

-Christian
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

1. Regn oppgaver til du spyr
2. Lær deg å bruke IKT, det er feigt. Fullstendig lovlig, og hjelper sært mye på en eventuel eksamen.
3. Litt før eksamen løs eksamensoppgaver i et miljø så likt som på eksamen. Ta stoppeklokke, med deg mat og regn ett og ett sett grundig. Da blir det mindre skummelt på selve eksamen.
4. Lurer du på noe er det bare å spørre her, mange personer her inne med et bredt kunnskapsnivå.

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=32378

Finnes og mer om du leter litt på forumet =)

Velkommen til forumet, og lykke til på eksamen!
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
krje1980
Leibniz
Leibniz

Alt det Nebu sier her er bra tips. Jeg har et par tips til:

1. Sett opp en god plan i tidlig i semesteret for hvordan du skal fordele arbeidsmengden utover. Med matematikk er det veldig viktig å jobbe jevnt og trutt slik at stoffet får modningstid. Pass også på at du setter av tid til repetisjon i 2-3 uker før eksamen. Dersom du f.eks. har 60 seksjoner fordelt på 6 kapitler, så beregn ca 1 dag på 1 seksjon, slik at du gjår gjennom samtlige 60 seksjoner på 60 dager. Med en fridag i helg her og der, er dette et fornuftig mål.

2. Ikke gå videre før du er 100 % sikker på at du forstår det du nettopp har gjort. Les bevisene om igjen og om igjen til du forstår de. Riktignok er ikke bevisføring noe du nok vil få på eksamen (bortsett fra induksjon i R2), men å forstå disse vil gi det et enormt fortrinn i å se hvordan "alt henger sammen". Ikke gå videre hvis du kun forstår noe 80 %. Spør heller her. Alt du lærer på vgs er grunnmuren for det du skal gjøre på universitetet/høgskolen. Jo svakere grunnmuren er, jo større sjanse er det for at den kollapser på et tidspunkt. Selv har jeg fullført omtrent alle mattefag som inngår i en Bachlorgrad, men jeg kan rett som det er stille et fysikkspørsmål på vgs-nivå dersom jeg ikke forstår det 100 %. Jeg skal nemlig forstå ALT. Ikke vær redd for å spørre!

3. Jeg gjentar det Nebu sier: Reng oppgaver til du SPYR. Når du først har forstått en fremgangsmåte, regn 10 oppgaver til slik at det sitter helt i blodet.
Post Reply