Bah, min eneste feil!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Aleks855
Rasch
Rasch

Konta matten idag for å forbedre en B. Sitter nå i ettertid og sjekker svarene mine, og ser at i den ene deloppgaven (ei difflikning) så har jeg gjort en liten feil, men som uansett ga riktig svar.

Oppgaven var [tex]\frac{dy}{dx} = \frac{-2y}{x}[/tex]

Etter separering og integrering fikk jeg [tex]\ln y = -2(\ln x + C)[/tex]

Og istedet for å gange sammen C og -2 så fortsatte jeg til jeg fikk

[tex]y = \frac {1}{(Cx)^2}[/tex]

Der jeg kanskje heller burde fått [tex]y = \frac C{x^2}[/tex]

Vet jo at C^2 og 1/C osv er å regne som C i seg selv, så jeg sovna vel litt der.

Flaks for meg at startverdibetingelsen var [tex]y(1) = 1[/tex]. Hadde det vært noe annet kunne jeg vel fått feil svar :oops:
Image
fuglagutt
Fermat
Fermat

Ser ut som du burde fått det, ja :) Men er da ikke en veldig stor feil! Vet du hvordan en sensor ville reagert på en slik feil?
Aleks855
Rasch
Rasch

Aner ikke. Blir ekstremt deppa om dette koster meg A'en :lol:

Han vil vel merke seg at jeg kunne lekt litt med C'en og at 1/C^2 faktisk er å regne som C.

Håper likevel på å få poenget. Om jeg taper et halvt poeng burde det likevel gå greit.
Image
2357
Lagrange
Lagrange

Jeg visste ikke at man kan konte ståkarakterer.
Aleks855
Rasch
Rasch

Jeg søkte fordi jeg ville forbedre, og så på StudWeb at jeg hadde fått tid og sted.

Var først i ettertid at folk sa "hmm, kan du konte ståkarakterer da?". Jeg hadde aldri tenkt over det.
Image
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

På NTNU er det slik at en kan velge å ta opp igjen alle ståkarakterer en gang.
Men dette regnes som et nytt forsøk og ikke kont. (Strengt talt om en konter så prøver en å oppnå ståkarakter i et fag en har strøket i)

Håper du klarer å få A, Alex ;)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply