Hei.
Jeg får ikke helt til en oppgave. Oppgaven er gitt på:
http://www.chegg.com/homework-help/ques ... ic-q507920
Her er det også foreslått en løsning på oppgaven, men jeg henger ikke helt med. Jeg vet jo at pga Pascals prinsipp så vil:
[tex]F_2 = \frac{F_{1} A_{2}}{A_{1}}[/tex]
Og med de gitte dataene er det lett å finne arealene. Faktisk får vi at [tex]\frac{A_2}{A_1} = 4[/tex], så uttrykket blir:
[tex]F_2 = 4F_1[/tex] Problemet er å finne ut hvor mye kraft som egentlig brukes på systemet i utgangspunktet. Hvis vi bruker [tex]9 N[/tex] slik tegningen viser, så kan vi regne ut dreiemomentet:
[tex]\tau = F \cdot \ell = 9 \cdot (0.1 + 0.05) = 1.35 Nm[/tex].
Men jeg ser ikke helt hvordan vi kan bruke denne informasjonen til å så finne kraften, [tex]F_1[/tex] som så blir overført til systemet. Jeg forsøkte å bruke formelen foreslått i løsningsforslaget på den overnevnte siden, og får da svaret [tex]F_2 = 72 N[/tex], men i følge fasit skal svaret være [tex]F_2 = 108 N[/tex]
Setter enormt stor pris på hjep her! Har brukt mye tid på denne oppgaven nå.
Fysikk - finne krefter i hydraulisk system
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
et slag i lufta, hvis:krje1980 wrote:Ingen som vet? Denne oppgaven plager meg virkelig. Som nevnt over så er det kun akkurat den delen av oppgaven som går ut på å finne ut hva verdien for [tex]F_1[/tex] er jeg sliter med.
[tex]F_2 = \frac{F_{1} A_{2}}{A_{1}}=9*4=36\,(N)[/tex]
så blir
[tex]F_p= \frac{F_{1} A_{2}}{A_{1}}*\frac{l_1}{l_2}=36*\frac{0,15}{0,05}\,(N)=36*3\,(N)=108\,(N)[/tex]
mulig notasjonen er litt rotete...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Ah, tusen takk! Jeg hadde gjort en idiotisk feil og kun brukt ratioen [tex]\frac{I_1}{I_2} = \frac{0.1}{0.05}[/tex].
Kan jeg spørre om en liten ting til? Hva er det som tilsier at dreiemomentet på pedalen er lik dreiemomentet på sylinderen? Det er jo dette vi tar som utgangspunkt for å få frem verdiene vi trenger for å løse oppgaven, og som også blir beskrevet i løsningforslaget i linken over når det skrives " the torque on the pedal is equal to the torque that is applied to the master cylinder". Dersom noen kan forklare hvorfor vi kan anta dette kan jeg endelig sove godt igjen. . .
Kan jeg spørre om en liten ting til? Hva er det som tilsier at dreiemomentet på pedalen er lik dreiemomentet på sylinderen? Det er jo dette vi tar som utgangspunkt for å få frem verdiene vi trenger for å løse oppgaven, og som også blir beskrevet i løsningforslaget i linken over når det skrives " the torque on the pedal is equal to the torque that is applied to the master cylinder". Dersom noen kan forklare hvorfor vi kan anta dette kan jeg endelig sove godt igjen. . .
Man antar at det er 0 friksjon. I realiteten vil det jo være lit friksjon da.krje1980 wrote:Ah, tusen takk! Jeg hadde gjort en idiotisk feil og kun brukt ratioen [tex]\frac{I_1}{I_2} = \frac{0.1}{0.05}[/tex].
Kan jeg spørre om en liten ting til? Hva er det som tilsier at dreiemomentet på pedalen er lik dreiemomentet på sylinderen? Det er jo dette vi tar som utgangspunkt for å få frem verdiene vi trenger for å løse oppgaven, og som også blir beskrevet i løsningforslaget i linken over når det skrives " the torque on the pedal is equal to the torque that is applied to the master cylinder". Dersom noen kan forklare hvorfor vi kan anta dette kan jeg endelig sove godt igjen. . .
EDIt. mulig jeg misforsto spørsmålet?
Når du trykker inn pedalen med en kraft F vil til slutt pedalen stå i ro med 0 akselerasjon. Dette betyr at det må virke en kraft som gir opphav til et dreiemoment i motsatt retning slik at det totale dreiemomentet blir 0. Størrelen på disse to dreiemomentene må derfor være like.