Vis formelen
[tex]\tan v + \frac{1}{\tan v} = \frac{2}{\si 2v}[/tex]
[tex]\frac{\sin v}{\cos v}+\frac{1}{\frac{\sin v}{\cos v}} \\ \frac{\sin v}{\cos v}+ \frac{\cos v}{\sin v} \\ \frac{\sin^2 v + \cos^2 v}{\sin v \cos v} \\ \frac{1}{\sin v \cos v}[/tex]
Her stopper det opp. Er fremgangsmåten ok så langt? Hvordan kommer jeg i så fall videre?
Sum og differanse av vinkler 3
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Siste linjen er hvertfall korrekt. Nå trenger du bare å skrive sinv cosv på en enklere måte.
Hint: Kan sin(2v) = sin(v+v) skrives på en annen måte?
Hint: Kan sin(2v) = sin(v+v) skrives på en annen måte?
http://projecteuler.net/ | fysmat
-
- Euler
Dette er en fullgod måte å gjøre det på ja
Merk at når du skal bevise en ligning/identitet så kan du godt bearbeide både venstre og høyre side. Her kan du f.eks. ta fatt på høyresiden og med en gang se at [tex]\frac{2}{\sin 2v} = ... = \frac{2}{2 \sin v \cos v} = \frac{1}{\sin v \cos v}[/tex], som er det samme som det du kom frem til på venstre side. Det var kanskje dette Gommle hintet til å gjøre?
Det kan forresten være veldig lurt å huske på at [tex]\sin 2v = 2 \sin v \cos v[/tex]. Det er noe jeg hvertfall har fått veldig mye bruk for.

Merk at når du skal bevise en ligning/identitet så kan du godt bearbeide både venstre og høyre side. Her kan du f.eks. ta fatt på høyresiden og med en gang se at [tex]\frac{2}{\sin 2v} = ... = \frac{2}{2 \sin v \cos v} = \frac{1}{\sin v \cos v}[/tex], som er det samme som det du kom frem til på venstre side. Det var kanskje dette Gommle hintet til å gjøre?
Det kan forresten være veldig lurt å huske på at [tex]\sin 2v = 2 \sin v \cos v[/tex]. Det er noe jeg hvertfall har fått veldig mye bruk for.
Elektronikk @ NTNU | nesizer