Skal drøfte en mengdelikning som går som følger:
[tex](A-B) \cap (C-B) = (A \cap C)-B[/tex]
Har fått til å illustrere den og fastsatt at den er sann, men så skal jeg nå bruke "elementærmetoden" for å bevise den også. Noen som kan hjelpe meg med dette?
Mengdelikhet
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
Du kan vel starte slik:
[tex]x \in (A-B) \cap (C-B) \ \Leftrightarrow \ (x \in A \ \wedge \ x \notin B) \ \wedge \ (x \in C \ \wedge \ x \notin B)[/tex]
Nå kan du fortsette med å f.eks. bruke at [tex]\wedge[/tex] er assosiativ, og skrive dette på en annen måte. Det bør lede frem til at x er med i mengden til høyre i likheten også. Hvis du bevarer ekvivalens hele veien så har du da vist både at venstresiden er delmengde i høyresiden og omvendt.
Jeg håper i alle fall dette er det som er ment, og at det er riktig.
[tex]x \in (A-B) \cap (C-B) \ \Leftrightarrow \ (x \in A \ \wedge \ x \notin B) \ \wedge \ (x \in C \ \wedge \ x \notin B)[/tex]
Nå kan du fortsette med å f.eks. bruke at [tex]\wedge[/tex] er assosiativ, og skrive dette på en annen måte. Det bør lede frem til at x er med i mengden til høyre i likheten også. Hvis du bevarer ekvivalens hele veien så har du da vist både at venstresiden er delmengde i høyresiden og omvendt.
Jeg håper i alle fall dette er det som er ment, og at det er riktig.

Elektronikk @ NTNU | nesizer