ABC Formel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Guest

Kan noen legge ut "oppskriften" for ABC formelen på Texas kalkulatoren? Alle prog. på min er slettet..
:x
Guest

Du trenger ikke ABC programmet. TI har en egen SOLVER funksjon innebygd til å regne ut slike likninger.

Hvis t har TI-83 så går du må Math og blar deg helt nederst, der finner du en meny som heter SOlver

Der står det 0=
Skriv inn andregradslikningen din der
f.eks: 0=x²-4

Så trykker du på Ned knappen. (Den som peker nedover av de fire navigasjonstastene)
Her skal du taste inn en tall som kalkulatoren skal bruke som utgangspunkt.
I mitt eksempel kan du f.eks sette -5
Så trykker du på Alpha (den grønne knappen) Og Solve (Enter knappen)
Da vil den finne det første svaret for det.
Så kan du bytte ut -5 med 5. og trykke solve en gang til. og da vil du få det andre svaret.

En annen måte å løse det på er jo grafisk (Er jo en grafisk kalkulator du har), TI er veldig god til å regne med grafer :)
Guest

Takk takk, men blir mye lettere med en ABC formel på kalkulator, hadde vært fint om noen kunne skrevet opp den eller lagt opp en link til hvor jeg kan finne på nett.
Knuta2

Her finner du formelen og masse annet stasj.

http://www.ticalc.org/
Post Reply