brøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 373
Joined: 24/04-2010 15:11
Location: På jorden

hei jeg holder på med en oppgave, men sitter litt fast så lurte på om noen kunne hjelpe meg? :)

1a) 56/15 og under den står det 64/21.
felles her er 105. da multipliserte jeg

52/15*105= 52*7 (ved 105:15=7)
64/21*105= 64*5 (ved 105:21=5)

det som jeg lurer på er at 56*7
64*5 går ikke å deles (forkoret) på hverandre, og svaret blir 49/40

så hvordan er det man forkorter videre?
Is it better to try and fail than to not try at all !
fuglagutt
Fermat
Fermat
Posts: 779
Joined: 01/11-2010 12:30

Du har nok faktorisert den så godt som det er mulig :) Om du primtallsfaktoriserer hver av tallene vil du finne at de ikke har noen faktorer feller, altså kan du ikke forkorte brøken noe mer :)
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 373
Joined: 24/04-2010 15:11
Location: På jorden

:) men læreren min har gitt oss fasit. og på den oppg så faktoriserer han
faktisk dette så det blir:
52*7 = blir 7*7=49
64*5 = blir 8*5=40
og jeg skjønner bare ikke hvordan man kan faktorisere det sånn, så det vil si at det er feil?
Is it better to try and fail than to not try at all !
fuglagutt
Fermat
Fermat
Posts: 779
Joined: 01/11-2010 12:30

Du kan jo selvfølgelig skrive:
[tex]\frac {49}{40} = \frac {7\cdot7}{8\cdot5}[/tex]

Men det er unødvendig i mine øyne. I så fall bør også 8 skrives som 2*2*2 slik at man kun har primtall :)
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 373
Joined: 24/04-2010 15:11
Location: På jorden

ja det er sant :) takk :D
Is it better to try and fail than to not try at all !
Post Reply