Grenseverdi med kvadratrot

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
asdf
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 14/05-2006 20:43

Jeg er ikke kar om å skrive inn oppgaven i tex, men oppgave og fasit står på side 25, oppgave 4.3.3b i denne linken: http://folk.uio.no/paularne/MAT1100h05/fasit.pdf

Jeg har litt problemer med å skjønne hva som foregår i tredje linje (både på venstre og høyre side.) Har de delt uttrykket med [tex]sqrt(n)/sqrt(n)[/tex]? På høyresiden ser det ut som de har fått faktorisert ut en ener fra uttrykket under kvadratroten, uten at jeg helt skjønner hvorfor.

Algebra og brøk, ass. Vrient.
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

[tex]sqrt{\frac{n+ \sqrt{n}}{n}}=sqrt{\frac{n}{n}+\frac{\sqrt{n}}{n}}=sqrt{1+\frac{\sqrt{n}}{n}}[/tex]

Husk på at [tex]sqrt{n}=n^{\frac{1}{2}}[/tex]

Slik at [tex]\frac{sqrt{n}}{n}=\frac{n^{\frac{1}{2}}}{n^1}=n^{\frac{1}{2}-1}=n^{-\frac{1}{2}}=\frac{1}{sqrt{n}}[/tex]
asdf
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 14/05-2006 20:43

Ah, okei. Det eneste jeg ikke helt skjønner er hva som skjedde mellom høyre side i andre linje og venstre side i tredje, altså hvordan de fikk uttrykket

[tex](sqrt{\frac{n+ \sqrt{n}+1}{n}})/1[/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

[tex]\large \frac{\sqrt{n+\sqrt{n}\,} + \sqrt{n}}{\sqrt{n}} \,=\, \frac{\sqrt{n+\sqrt{n}\,}/\sqrt{n} + \sqrt{n}/\sqrt{n}}{\sqrt{n}/\sqrt{n}} \,=\, \frac{\sqrt{n+\sqrt{n}\,}/\sqrt{n} + 1}{1} [/tex]

Også har vi at [tex]\frac{\sqrt{\,a\,}}{\sqrt{\,b\,}\,} \,=\, \sqrt{\frac{a}{\,b\,}\,}[/tex]

Som du kan bruke for å forenkle uttrykket videre =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
asdf
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 14/05-2006 20:43

Ah, akkurat. Takk for hjelpen. Denne oppgaven skal jeg øve på til det sitter.
Svar