Maclaurin-rekke nybegynner spm

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Hei.

Jeg skal finne Taylor rekken om x=0 (blir da kalt Maclaurin-rekke) til følgende rekke:

[tex]$$\ln \left( {1 - {{{x^2}} \over 2}} \right)$$[/tex]

(vi har lov til å bruke kjente rekker står det)

:?: SPM1: Regner med at han hinter til rekka [tex]lnx[/tex]. Noe som kan være litt forvirrende er at rekka [tex]lnx[/tex] ikke finnes om x=0 da ln x ikke er definert.

Hvordan blir det da riktig å bruke en rekke om x=1 (som ln x er gjort om) til å utlede en rekke om x=0 ?

Jeg bruker den kjente rekken, skriver ut leddene litt og erstatter x med [tex]$$\left( {1 - {{{x^2}} \over 2}} \right)$$[/tex]

http://www.wolframalpha.com/input/?i=+l ... %282%29%29

:?: SPM2: Fasiten sier: [tex]$$\sum\limits_{n = 1}^\infty {{{{x^{2n}}} \over {n{2^n}}}} $$[/tex] mens Wolfram og jeg mener [tex]$$ - \sum\limits_{n = 1}^\infty {{{{x^{2n}}} \over {n{2^n}}}} $$[/tex]

:?: SPM3: Istede for å skrive ut leddene, kan jeg ikke erstatte x på h.s. i den kjente rekken: ln x?

eks: [tex]$$\ln x = \sum\limits_{n = 1}^\infty {{{{{\left( { - 1} \right)}^{n - 1}}} \over n}{{\left( {x - 1} \right)}^n}} $$[/tex]

[tex]$$\ln \left( {1 - {{{x^2}} \over 2}} \right) = \sum\limits_{n = 1}^\infty {{{{{\left( { - 1} \right)}^{n - 1}}} \over n}{{\left[ {\left( {1 - {{{x^2}} \over 2}} \right) - 1} \right]}^n}} $$[/tex]

og bare regne ut h.s.?

Si ifra hvis noe er uklart, av det uklare jeg spør om! :P
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck

Når man kommer til oppgaver som dette er det vanlig å bruke rekken:

[tex]\ln (1+x) \;=\; \sum_{n=1}^\infty \frac{(-1)^{n+1}}{n} x^n[/tex]

Håper det oppklarer.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Andreas345 wrote:Når man kommer til oppgaver som dette er det vanlig å bruke rekken:

[tex]\ln (1+x) \;=\; \sum_{n=1}^\infty \frac{(-1)^{n+1}}{n} x^n[/tex]

Håper det oppklarer.
Det gjør det nok, takk!
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply