Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Da må dere ha lært en metode som er ukjent for meg. Det virker rart at dere ikke får lov til å bruke andregradsformelen på denne oppgaven. Du får dessverre ikke rett svar slik du gjør det.
En metode som jeg selv alltid benytter meg av. Hvor jeg faktisk må benytte meg av andregradsformelen hører til unntakene.
Anta at likningen [tex]x^2 + bx + c[/tex] kan skrives på formen [tex](x+m)(x+n)[/tex] da må det finnes [tex]n[/tex] og [tex]m[/tex] være slik at [tex]b = n + m[/tex] og [tex]c = n \cdot m[/tex].
Bevis: Vi ser at [tex](x+m)(x+n)=x^2+(n+m)x + nm[/tex] nå ønsker vi at dette skal være det samme som [tex]x^2 + bx + c[/tex], altså får vi at [tex]b=(n+m)[/tex] og [tex]c=n\cdot m[/tex].
Eksempel: Anta vi ønsker å faktorisere/finne løsningene til likningen
[tex]f(x) = x^2 - 6x + 5 [/tex]
Herfra skriver vi opp alle to tall, som er slik at når de ganges sammen gir de 5. Det er ikke så mange heltall-kombinasjoner her.
[tex]1 \cdot 5[/tex] og [tex](-1)\cdot(-5)[/tex]
så er det ikke spesielt vanskelig å se at [tex](-1)+(-5)=-6[/tex] og [tex](-1)(-5)=5[/tex]
slik at fra teorien kan vi skrive
[tex]f(x) = x^2 - 6x + 5 = (x-1)(x-5)[/tex]
Som du kan teste stemmer ved å gange ut. Altså er løsningene av likningen [tex]x=1[/tex] og [tex]x=5[/tex]
Samme metode kan du benytte på din likning.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk