Jeg sitter her med to rasjonale uttrykk (brøk som inneholder en variabel) og sliter med 2 oppgaver. Noen som kan hjelpe meg?
4x^2/9 * 3/2x - 3x/4
Den andre jeg sliter med er:
x+15/x^2-9 + 2/x+3
Tusen takk om noen kan hjelpe meg.
Hjelp med 2 oppgaver.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[tex]4x^{\frac {2}{9}} \cdot \frac {3}{2}x - \frac {3x}{4}[/tex]
[tex]\frac {4 \cdot 3}{2}x^{\frac {2}{9} + \frac {9}{9}} - \frac {3}{4}x[/tex]
Skjønte du det? Klarer du resten selv? Ta også en titt på potensregler: http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... tenser.php
Skjønte du det? Klarer du resten selv? Ta også en titt på potensregler: http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... tenser.php
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Sliter litt med å forstå hvordan du har skrevet det. Ser ikke hva du har plassert hvor. Tusen takk for at du hjelper meg. Har sittet her i endel timer med oppgaver jeg sliter med.mikki155 wrote:[tex]4x^{\frac {2}{9}} \cdot \frac {3}{2}x - \frac {3x}{4}[/tex]
Ok, da gjør vi det steg for steg
I det første leddet har vi jo et firetall foran [tex]x^{\frac {2}{9}}[/tex] multiplisert med [tex]\frac {3}{2} \cdot x[/tex]. Felles for begge er jo variabelen x, og da kan vi utnytte noe som ligner den første potensregelen (i linken jeg sendte):
[tex]k_1x^n \cdot k_2x^m = k_1 \cdot k_2 x^{m+n}[/tex]
Altså må jo de to kvotientene multipliseres sammen, slik som i vår oppgave:
[tex]4 \cdot \frac {3}{2} \cdot x^{\frac {2}{9} + 1}[/tex]
1 må jo være det samme som [tex]\frac {9}{9}[/tex], som jeg skriver i potensen. Dessuten multipliserer jeg sammen kvotientene, og får:
[tex]6x^{\frac {2}{9} + \frac {9}{9}}[/tex] = [tex]6x^{\frac {11}{9}}[/tex]
Skjønte du dette?

I det første leddet har vi jo et firetall foran [tex]x^{\frac {2}{9}}[/tex] multiplisert med [tex]\frac {3}{2} \cdot x[/tex]. Felles for begge er jo variabelen x, og da kan vi utnytte noe som ligner den første potensregelen (i linken jeg sendte):
[tex]k_1x^n \cdot k_2x^m = k_1 \cdot k_2 x^{m+n}[/tex]
Altså må jo de to kvotientene multipliseres sammen, slik som i vår oppgave:
[tex]4 \cdot \frac {3}{2} \cdot x^{\frac {2}{9} + 1}[/tex]
1 må jo være det samme som [tex]\frac {9}{9}[/tex], som jeg skriver i potensen. Dessuten multipliserer jeg sammen kvotientene, og får:
[tex]6x^{\frac {2}{9} + \frac {9}{9}}[/tex] = [tex]6x^{\frac {11}{9}}[/tex]
Skjønte du dette?
Åja, nå ser jeg ^^ Er det slik oppgave 1 er?:
[tex]\frac {4x^2}{9} \cdot \frac {3}{2x} - \frac {3x}{4}[/tex]
Edit:
Aha, nemlig, da blir det litt annerledes, ikke så vanskelig heller
Da får vi:
[tex]\frac {12x^2}{18x} - \frac {3x}{4}[/tex] = [tex]\frac {2x^2}{3x} - \frac {3x}{4}[/tex]
Her kan du jo prøve å finne en fellesnevner.
[tex]\frac {4x^2}{9} \cdot \frac {3}{2x} - \frac {3x}{4}[/tex]
Edit:
Aha, nemlig, da blir det litt annerledes, ikke så vanskelig heller

[tex]\frac {12x^2}{18x} - \frac {3x}{4}[/tex] = [tex]\frac {2x^2}{3x} - \frac {3x}{4}[/tex]
Kan jeg stryke 3x med 3x eller må jeg finne en fellesnevner først? (12?) Hvordan er det når noe står i " [tex] {2x^2} [/tex] " skal jeg regner den som er opphøyd i andre før jeg finner fellesnevner og? Mulig jeg er helt vekke nå, jobbet så lenge med mattematikk i dag. Tusen takk for svar.mikki155 wrote:
Aha, nemlig, da blir det litt annerledes, ikke så vanskelig hellerDa får vi:
Du kan ikke stryke nei, du må finne fellesnevner, slik at du kan trekke sammen leddene. For å finne fellesnevner, kan du jo gange sammen nevnerne, og da får du jo 12x. Dette må være fellesnevner, og vi sørger for at hvert ledd får fellesnevner:
[tex]\frac {2x^2 \cdot 4}{3x \cdot 4} - \frac {3x \cdot 3x}{4 \cdot 3x}[/tex]
Jeg har kun utvidet hvert ledd, slik at de får fellesnevner. Således får vi:
[tex]\frac {8x^2}{12x} - \frac {9x^2}{12x}[/tex] = [tex] - \frac {x^2}{12x} = - \frac {x}{12}[/tex]
Ergo, har vi forenklet uttrykket.
[tex]\frac {2x^2 \cdot 4}{3x \cdot 4} - \frac {3x \cdot 3x}{4 \cdot 3x}[/tex]
Jeg har kun utvidet hvert ledd, slik at de får fellesnevner. Således får vi:
[tex]\frac {8x^2}{12x} - \frac {9x^2}{12x}[/tex] = [tex] - \frac {x^2}{12x} = - \frac {x}{12}[/tex]
Ergo, har vi forenklet uttrykket.
I uttrykket: [tex]\frac {2x^2}{3x} - \frac {3x}{4}[/tex] kunne du jo også selvsagt strøket x med x ja, slik at vi hadde fått:
[tex]\frac {2x}{3} - \frac {3x}{4}[/tex]
[tex]\frac {2x}{3} - \frac {3x}{4}[/tex]