hei, skal ta 1T som privatist og driver og prøver å lære meg stoffet selv men er litt vanskelig uten lærer. mens jeg satt og regna kom jeg til en oppgave jeg mener å ha regna riktig, jeg regna det opp igjen flere ganger, men svaret stemte ikke overens med det som sto i fasiten. det kan jo muligens vært feil i fasiten, har opplevd det før, men vil bare sjekke om jeg har regna riktig eller ikke.
oppgaven er: 3[symbol:rot]a * 6[symbol:rot]a (tredjerota og sjetterota, vis noen skulle vært i tvil)
svaret jeg fikk var: (6[symbol:rot]a)^3
er det riktig eller galt?
Potenser med brøkeksponenter
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Bra
Og velkommen til forumet!
Vil absolutt anbefale deg å bruke tex-koder for å skrive matematikken her på forumet. Hvs du fører musepekeren over uttrykkene jeg har skrevet, ser du koden jeg har skrevet. Du kan også trykke på siter-knappen. Da kan du klippe og lime andres koder. Det er slik jeg har lært, i tillegg til at jeg googler hver gang det er noe jeg ikke kan. Det er litt jobb i begynnelsen, men du får snart dreisen på det

Vil absolutt anbefale deg å bruke tex-koder for å skrive matematikken her på forumet. Hvs du fører musepekeren over uttrykkene jeg har skrevet, ser du koden jeg har skrevet. Du kan også trykke på siter-knappen. Da kan du klippe og lime andres koder. Det er slik jeg har lært, i tillegg til at jeg googler hver gang det er noe jeg ikke kan. Det er litt jobb i begynnelsen, men du får snart dreisen på det