Fikk ikke beskjed om prøve? Hva må jeg gjøre? HASTER!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Onny
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 29/01-2012 15:23

Hei! jeg skal ha en prøve og går i vg2. Onsdag 19/09 var 9 stykker fra klassen ikke tilstedet pågrunn av en reise med andre fag hvor vi overnattet. Fredag 21.09 fikk jeg beskjed om at vi har en prøve tirsdag, 25.09, og denne beskjeden fikk jeg ikke fra læreren, men av elevene.. grunnen til det var at vi hadde vikar denne dagen.. Elevene som sa ifra var usikre på kapitlene som skulle være med på prøven... og læreren har ikke skrevet opp hva som er aktuelt på its, eller når prøva egentlig er, enten om den er på tirsdag 25.09 eller torsdag 27.09.. Vi vet egentlig ingenting nåå..!!! og dette er sinnsykt frusterende!

Jeg har allikevel øvd litt for å være på den sikre siden, og har tenkt til å snakke med læreren imorgen, 24.09. Tror dere han utsetter prøva og har jeg rett til å klage, siden jeg ikke fikk beskjed personlig fra selve læreren?
Fra de andre elevene har jeg hørt at det var det samme for han om vi hadde prøva i uka 41 eller 39, og at det var vi som bestemte, men så var det 1-2 stykker i klassen som sa uke 39 og da ble det det, når 8-9 stykker var borte i klassen..!!

hva slags rettigheter har jeg i denne situasjonen?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

I praksis og i forhold til loven har du ingen rettigheter. Møter du ikke opp til undervisning er du selv pliktig til å få med deg hva som ble undervist.
Lærere står forholdsvis fritt i når de vil legge prøver og hva som skal være på en slik prøve. Dog har de fleste skoler interne regler på hvor lang tid i forveien prøver skal planlegges, maksimalt antall prøver per uke/dag osv. Ønsker læreren det kunne han/hun hatt overraskelsesprøver i hytt og pine, så lenge stoffet er gjennomgått.

Snakker jeg fra levra er dette slemt, og det er ikke normal praksis. Læreren burde ha informert mer på forhånd ut i fra det du skriver. At dere er borte er ikke noe læreren kunne gjort noe med, og det å planlegge prøver er ofte vanskelig. En ma ta hensyn til eksursjoner, planleggingsdager, spesielle dager, hvor mange prøver elevene har den uka. Når en må ta hensyn til så mange ting, sier det seg selv at det å planlegge rpøver langt frem er vanskelig. Samtidig er det mulig, og her mener jeg tiden er for knapp. Husk og på at kvaliteten på lærerene varierer voldsomt.

Det dere bør gjøre er å forberede dere til prøve i det stoffet dere har gjennomgått. Videre om dere føler dere urettferdig behandlet, snakk med læreren og legg frem et godt argument. "Skriking" og "gauling" i klassen fungerer dårlig. Fungerer ikke dette så ta det opp et nivå i systemet, her er inspektør forså rektor de neste to leddene. Merk det skal ille før dere tar det videre.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

I videregående skole vil jeg tro at praksisen er slik:

- Dersom du ikke møter til en time har du selv ansvar for å kontakte lærer for å kunne spørre om hva som ble gjennomgått.

Tror det finnes diverse regelverk som krever at en gjeldende prøve må varsles 24 timer på forhånd. Slik var det i alle fall på vår skole.
Svar