Innkjøpsverdi, merverdiavgift, påslagstall osv.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
beautiful0o
Cantor
Cantor

Hei.

Jeg går service og samferdsel VG1, og jeg har en oppgave som er vanskelig.

- Anita Våge driver en engrosforretning som importerer klær. Hun kjøper inn et parti med 500 bomullsbluser fra Pakistan. Innkjøpsverdien i følge fakturaen er kr 12 000. I tillegg kommer påløpt frakt og transportforsikring med kr 2 300 og toll med kr 1 700.

a) Beregn inntakskost for hele varepartiet og per bluse.

Forretningen bruker 50 % tillegg for indirekte kostnader og 20 % tillegg for fortjeneste.

b) Kalkuler selvkost og salgris for en bluse.
c) Hva blir salgsprisen medregnet 25 % merverdiavgift?

For å forenkle beregningen ønsker Anita å bruke et påslagstall for å finne salgsprisen.

d) Beregn et påslagstall på grunnlag av opplysningene ovenfør-

Gå ut fra at Anita kjøper inn et parti med 100 busker til en smalet inntakskost på kr 30 000.

e) Bruk påslagstallet du fant under d og kalkuler utsalgsprisen per bukse.

# Håper noen vil hjelpe meg! :)
beautiful0o
Cantor
Cantor

Kan noen være så snill å hjelpe meg?.

Sitter helt bom fast...
Fibonacci92
Abel
Abel

Har du klart noen av oppgavene?:) Eller har du fått noe fremskritt på noen av oppgavene?
beautiful0o
Cantor
Cantor

Fibonacci92 wrote:Har du klart noen av oppgavene?:) Eller har du fått noe fremskritt på noen av oppgavene?
Jeg har ikke det nei. Har prøvd, men vet liksom ikke helt. Har gjort noen lignende oppgaver, men ser at det er en annen framgangsmåte her...
Post Reply