Trenger litt hjelp her, og det gjelder matematikk R1, polynomdivisjon. Forstod ikke det som sto i boka.
Kan noen løse denne oppgaven, altså gi meg et løsningsforslag, så jeg ser hvordan det blir gjort?
Utfør divisjonen. Skriv dividenden som et produkt.
(6x^2 - 10x - 4):(2x-4)=
Kommer hit, men ikke lenger:
(6x^2 - 10x - 4):(2x-4)= 3x
6x^2
Polynomdivisjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Har noen videoer om polynomdivisjon. Den første starter her så er det vel 6 stk så langt, med flere eksempler. Forhåpentligvis er fremgangsmåten ganske klar ut fra de. Hvis ikke er det jo bare å spørre igjen 

-
- Noether
Sitter på lesesal og har ikke mulighet til å se på film nå. Kunne jeg bare fått et løsningsforslag? 

-
- Noether
Fikk til den forrige oppgaven.
Men trenger hjelp til tredjegradspolynomer.
Vil helst ha et løsningsforslag, i stedet for hint, da jeg som regel skjønner det straks jeg ser hele utregningen.
Regn ut P(1) og faktoriser P(x).
P(x)=x^3 - 2x^2 - x + 2
Men trenger hjelp til tredjegradspolynomer.
Vil helst ha et løsningsforslag, i stedet for hint, da jeg som regel skjønner det straks jeg ser hele utregningen.
Regn ut P(1) og faktoriser P(x).
P(x)=x^3 - 2x^2 - x + 2
-
- Grothendieck
Du må la folk jobbe litt for løsningen Yung Paso.
Alex sitt hint var tilstrekkelig. For da hadde han sett at P(1) var en faktor.

-
- Noether
Jeg har lest teorien og sett på eksemplene i boka. Forstod eksemplene til en viss grad, men fikk ikke til da jeg skulle prøve selv, da dette var annerledes enn i eksemplene.Aleks855 wrote:Hvis du vil ha hjelp så lønner det seg å begynne med å fortelle hva du har prøvd selv. Vi er ikke store fans av å sitte å løse andres oppgaver på kommando.
Har du regna ut P(1), for eksempel?
Dette er ikke for at andre skal gjøre mine lekser. Jeg er privatist og har ingen til å undervise meg og ingen jeg kan spørre om hjelp. Derfor spør jeg her når jeg står fast.
Jeg spør om løsningsforslag, fordi da forstår jeg hvordan jeg skal gjøre det stort sett med én gang, og det gjør at jeg kan komme meg videre med oppgavene mye fortere enn om jeg skal sitte og ruge på hintene deres i 2 timer først.
Hvis du eller andre ikke ønsker å gi meg et løsningsforslag, så la vær. Det er ikke verre enn det. Har ikke kommandert noen her.
Det var derimot et spørsmål til den som har tid og lyst til å hjelpe meg med det jeg ber om.
-
Takk skal du ha, Yung Paso!

-
- Grothendieck
Var ikke meningen å tråkke noen på tærne her, hvorvidt man gir løsningsforslag eller ikke, ser jeg an i forhold til vanskelighetsgraden på oppgaven og hvem som spør om hjelp. Dette var et klassisk eksempel på en todelt oppgave, hvor man med hjelp av det første hintet klarer å løse den andre delen.
Vil ikke starte noen diskusjon, så vi gir oss her, hvis det er noe jeg hater så er det å "krangle" på nettet.
Vil ikke starte noen diskusjon, så vi gir oss her, hvis det er noe jeg hater så er det å "krangle" på nettet.
"Lærer-mentaliteten" har også blitt brukt på meg, og jeg har lært enormt mye av at andre her på forumet har gitt meg hint, og latt meg jobbe litt for å løse oppgavene. Da sitter jeg igjen med mye mer forståelse for faget, og en mestringsfølelse.Yung Paso wrote:Hei Andreas
Hun ba spesifikt om et løsningsforslag, så jeg føler at det blir litt unødvendig å leke med henne i form av hint. Det er en "lærer-mentalitet" som råder på dette forumet
Hvis det er noen som setter seg på bakbeina og kun gir labb hvis de får løsningsforslag, så er det greit for meg. Det er de selv som taper på det.
Selv mente jeg det var litt prippen atferd, og hvis du henger lenge nok på forumet, Yung Paso, så tror jeg ikke du kommer til å lage løsningsforslag hver gang alle nevner at de foretrekker det.
Argumentene dine og Andreas ovenfor sine er greie nok de, men dere glemmer et viktig poeng. Det er opptil hver enkelt person å vurdere hvordan man lærer best. Trådstarter uttrykte eksplisitt at hyn foretrakk et løsningsforslag som hyn mente hyn lærte best ut fra.Aleks855 wrote:"Lærer-mentaliteten" har også blitt brukt på meg, og jeg har lært enormt mye av at andre her på forumet har gitt meg hint, og latt meg jobbe litt for å løse oppgavene. Da sitter jeg igjen med mye mer forståelse for faget, og en mestringsfølelse.Yung Paso wrote:Hei Andreas
Hun ba spesifikt om et løsningsforslag, så jeg føler at det blir litt unødvendig å leke med henne i form av hint. Det er en "lærer-mentalitet" som råder på dette forumet
Hvis det er noen som setter seg på bakbeina og kun gir labb hvis de får løsningsforslag, så er det greit for meg. Det er de selv som taper på det.
Selv mente jeg det var litt prippen atferd, og hvis du henger lenge nok på forumet, Yung Paso, så tror jeg ikke du kommer til å lage løsningsforslag hver gang alle nevner at de foretrekker det.
Det er faktisk ikke opp til oss å vurdere dette.
Personlig føler jeg at det er litt overdramatisering og en misforståelse av de faktiske hendelsene.
For å avslutte vil jeg sitere Shakespeare: "much ado about nothing"
Etter å ha laget 250+ videoer for UDL, og fått hundrevis av tilbakemeldinger, og skrevet 1300+ innlegg her på forumet, så har jeg opparbeidet meg god erfaring med hvordan de som trenger hjelp får hjelp på best mulig måte.
Jeg kan si EN ting sikkert, og det er at de som får hjelp til å gjøre oppgaven er titusen ganger mer takknemlige enn de som får løsningsforslag på sølvfat. Dette kommer rett og slett av følelsen av å ha fått det til selv.
Man får ikke løsningsforslag på eksamen. Man må lære seg å løse oppgaver med synkende grad av hjelp. Og som Clementine selv sa, så fikk han/hun til oppgaven selv, uten løsningsforslag i første omgang. Veldig mange ber om hjelp før de har prøvd skikkelig og det ender ofte slik.
Jeg kan si EN ting sikkert, og det er at de som får hjelp til å gjøre oppgaven er titusen ganger mer takknemlige enn de som får løsningsforslag på sølvfat. Dette kommer rett og slett av følelsen av å ha fått det til selv.
Man får ikke løsningsforslag på eksamen. Man må lære seg å løse oppgaver med synkende grad av hjelp. Og som Clementine selv sa, så fikk han/hun til oppgaven selv, uten løsningsforslag i første omgang. Veldig mange ber om hjelp før de har prøvd skikkelig og det ender ofte slik.
Hei AleksAleks855 wrote:Etter å ha laget 250+ videoer for UDL, og fått hundrevis av tilbakemeldinger, og skrevet 1300+ innlegg her på forumet, så har jeg opparbeidet meg god erfaring med hvordan de som trenger hjelp får hjelp på best mulig måte.
Denne tråden blir egentlig en digresjon fra dets opprinnelige hensikt, men til tross for det så skylder jeg deg vel et svar.
Å lære er en subjektiv egenskap/handling, det er ikke en kollektiv egenskap. Enkeltpersoner lærer på forskjellige måter. Dette er noe du selv har påpekt i tidligere tråder:
"Jeg skylder egentlig på undervisningsplattformen på ungdomsskole og videregående når jeg er ute etter å prate om hvorfor jeg var så dårlig i matte på den tida."
Her gir du skolesystemet skylden for at de hadde en kollektiv metode å lære bort på som ikke passet for deg, så gjør du det samme mot en person som forsøker å lære på en annen måte, gjennom eksempler. Du argumenterer i realiteten mot dine egne meninger og mot en person som i bunn og grunn er i samme situasjon som du var da du gikk på ungdomsskolen.