Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Moderators: Aleks855 , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa , DennisChristensen , Emilga
kareena95
Brahmagupta
Posts: 373 Joined: 24/04-2010 15:11
Location: På jorden
28/09-2012 16:06
hei, jeg holder på med en oppg men klarer den ikke helt, kan noen hjelpe meg?
den er sånn:
6x-3y=8
2x+3y=-4
(jeg finner først hva y er)
** 6x-3y=8
-3y=8-6x
y= ((8-6x/-3))
NÅ skal jeg finne hva x er
2x+3((8-6x/-3))=-4 felles her er -3
-6x+24-18x=12
-24x=-12
x= ((1/2)) som er feil for svaret skal bli -1
Is it better to try and fail than to not try at all !
malef
Grothendieck
Posts: 809 Joined: 28/11-2007 16:24
28/09-2012 16:39
Er dfu sikker på at du har skrevet av oppgaven korrekt? Hvorfor deler du bare det ene leddet på -3 når du skal finne y?
kareena95
Brahmagupta
Posts: 373 Joined: 24/04-2010 15:11
Location: På jorden
28/09-2012 16:53
ja jeg har skrivet oppg riktig :p
og grunnen til jeg deler på -3 er jo for å finne y
ved:
6x-3y=8
-3x=6-6x
x/-3=6-6x/-3
å vil det si at y= ((-3x/-3))=((6-6x/-3))
og her blir det da x=((6-6x/-3))
Is it better to try and fail than to not try at all !
kareena95
Brahmagupta
Posts: 373 Joined: 24/04-2010 15:11
Location: På jorden
28/09-2012 18:15
ogja, men hvordan blir y da?
for da må vi sette inn 1/2 inne i x og det blir
y= 8-6(1/2) / -3
blir det da bruden brøk og vi får til svar -1/3???
Is it better to try and fail than to not try at all !
laustr
Cayley
Posts: 54 Joined: 06/01-2012 14:16
28/09-2012 18:22
Vel, det blir ikke brudden brøk, men en uekte brøk (teller større enn nevner).
svaret blir ikke helt rett
Vi har fra oppgaven at
[tex] 6x-3y = 8[/tex]
Vi setter inn x=1/2 :
[tex]\frac{6 \cdot 1}{2}-3y = 8[/tex]
[tex]3-3y=8[/tex]
[tex]-3y=8-3=5[/tex]
[tex]y=-\frac{5}{3}[/tex]
kareena95
Brahmagupta
Posts: 373 Joined: 24/04-2010 15:11
Location: På jorden
28/09-2012 19:03
tusen takk for hjelpen dere
Is it better to try and fail than to not try at all !