Prosentregning - Matte 1P

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
MathK
Dirichlet
Dirichlet

Hei!

Kan dere hjelpe meg med følgende oppgaver:

Else Lithaug driver Kiwibutikken i Vadsø. Prisene på enkelte varer kan variere i perioder.
a) Else kjøper hver uke inn 75kg epler til butikken. Det hun ikke får solgt av epler i butikken en uke, selger hun som dyrefòr. Den første uken i November fikk hun solgt 85% av eplene. Den neste uken gikk salget av epler ned med 6 prosentpoeng. Hvor mange kilogram epler ble solgt som dyreòr den andre uken i November?
b) I butikken koster en flaske med 1,5L cola normalt 14,90. En uke var flaskene med cola på tilbud til 9,90kr per stykk. Hvor mange prosent lavere var prisen for colaflasken denne uken?

Andre oppgaven handler om omvendt proporsjonalitet. Prisen på tomater varierer ofte. Det gir utslag på slaget. Dersom prisen er X kroner per kg, selger han Y kg tomater per uke. Jeg har funnet ut at proporsjonalitetskonstanten er 2400. Spørsmålet er: hva forteller proporsjonalitetskonstanten her?

Håper noen kan hjelpe. :D

God helg! Ida :D
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet

Hei

Her er en link som forklarer omvendt proporsjonalitet i hvertfall.

http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=251

Jo høyere pris (X), jo færre solgte kg (Y)

a) http://no.wikipedia.org/wiki/Prosentpoeng
Minkingen er i prosentpoeng, ikke i prosent. Det blir da 79 prosent av 75 kg. Resten gis til dyrefor.

b) Du får forsøke deg litt frem. Hvor mange prosent er differansen mellom de to verdiene av 14.90 f. eks?
MathK
Dirichlet
Dirichlet

Hei og takk for svar!

Jeg løste a) oppgaven på en litt annen måte. Først tok jeg 85-6 = 79. Jeg regnet deretter ut vekstfaktoren ved nedgang: 0,21 (den fikk jeg fra: 1-79/100) x 75kg og fikk 15,75kg (ble gitt som dyrefòr). Kan man gjøre det på den måte også? Vil svaret likevel være riktig? :?

b) Jeg løste oppgaven på denne måten:
14.90 - 9,90 = 5

5/14.90 x 100% = 33,55%.

- jeg får ikke riktig svar i følge fasiten, og finner ingen annen måte å løse den på... Kan noen hjelpe?

Det jeg lurte på ang. omvendt proporsjonalitet er hva de egentlig spør etter? Er svaret f. eks at proporsjonalitetskonstanten i denne oppgaven er inntekten?
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet

MathK wrote:Hei og takk for svar!

Jeg løste a) oppgaven på en litt annen måte. Først tok jeg 85-6 = 79. Jeg regnet deretter ut vekstfaktoren ved nedgang: 0,21 (den fikk jeg fra: 1-79/100) x 75kg og fikk 15,75kg (ble gitt som dyrefòr). Kan man gjøre det på den måte også? Vil svaret likevel være riktig? :?

b) Jeg løste oppgaven på denne måten:
14.90 - 9,90 = 5

5/14.90 x 100% = 33,55%.

- jeg får ikke riktig svar i følge fasiten, og finner ingen annen måte å løse den på... Kan noen hjelpe?

Det jeg lurte på ang. omvendt proporsjonalitet er hva de egentlig spør etter? Er svaret f. eks at proporsjonalitetskonstanten i denne oppgaven er inntekten?
Hei

Du har alt rett. Oppgave b ser ut som det er en fasitfeil. Du kan bekrefte det ved å bruke prosentvis nedgang og vekstfaktor.

1-0.3355= 0.6645

14.90 * 0.6645 = 9.90

Ellers kan du bruke logikk på prosentoppgavene. Hvis en vare som koster 15 kroner blir satt ned med 50 prosent, så er naturlig nok prisen 7.50 kroner.

Den andre oppgaven har du også rett på, det ser ut som det er inntekten som er den omvendte proporsjonalitetskonstanten.
MathK
Dirichlet
Dirichlet

Tusen takk for god hjelp!
Tar faget som privatist, så det er godt noen kunne hjelpe :D
Post Reply