Hva gjør man når man deriverer?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
denNorske
Noether
Noether

Hallo1!

Nå sitter jeg som en nerd å prøver å løse fysikk-leksene mine.

Oppgaven sier:

2b) Bruk grafen (som jeg har bilde av) til å finne momentan-akselerasonen når t=0.5s og t=1.5s.

(s er sekund)

Så vet jeg videre:

Momentan-akselerasjon = v'(t) = s''(t)

der V er fart og S er strekning.

For å være helt ærlig, jeg har TOTALT hjernteppe om hvordan man deriverer, enda så var jeg skikkelig god til det i fjor (vg1).

Takk for all hjelp, håper jeg kan komme tilbake som en som kan derivere igjen :)

Takk!
1. År Bachelor @ HIN, bygg.
ettam
Guru
Guru

Hvilken graf har du?

Dersom du har en fart-tid-graf er momentanakselerasjonen ved en tid ( f.eks. t= 0,5 s) lik stigningstallet til tangent for denne tiden.
denNorske
Noether
Noether

ettam wrote:Hvilken graf har du?

Dersom du har en fart-tid-graf er momentanakselerasjonen ved en tid ( f.eks. t= 0,5 s) lik stigningstallet til tangent for denne tiden.
Jeg vet at det er en graf som har Fart (v=m/s) på y aksen, og har tid på x aksen.

Stigningstallet til en tangent er selvfølgelig momentan-akselerasjonen ja, men jeg prøver å benytte meg av derivasjons metoden :)
denNorske
Noether
Noether

Noen som orker å forklare derivasjon til meg? Ta bare utgangspunkt i en tilfeldig ligning, eller noe slikt, sånn at jeg ser hvordan man gjør det igjen :)
fuglagutt
Fermat
Fermat

denNorske
Noether
Noether

Tusen takk! Det var virkelig help å få :)

Derivasjonen er på plass :D
Post Reply