Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg finner alle konstantene greit bortsett fra a. Fasit sier at den er 3, mens jeg mener at den er -3. Funksjonen synker jo i startpunktet. Jeg er med på at amplituden er 3, men i funksjonsuttrykket kan man jo ikke bruke absoluttverdien? Er det noe jeg misforstår her?
Husk at en sinusfunksjon starter midt i mellom topp- og bunnpunktene og stiger fra første stund. Det vil si at startpunktet ikke vises på grafen, siden det skal være i et punkt der f(x) = 17, og på vei oppover.
Jeg mente sinx som grunnfunksjon. Jeg har alltid brukt det som utgangspunkt for å drøfte forskjøvede trig-funksjoner.
Men en ting, hvis du velger a = -3, så er jo det greit, men da må du endre forskyvningskonstanten også.
EDIT: Kanskje denne videoen hjelper. Der finner vi hele greia - amplitude, periode, likevektslinje, og hele funksjonsuttrykket - bare ved å se på grafen.
Aleks855 wrote:
Men en ting, hvis du velger a = -3, så er jo det greit, men da må du endre forskyvningskonstanten også.
Da skjønner jeg. Negativ og positiv funksjon blir lik om fortegnet endres før forskyvningskonstanten. Noe som jo gir mening, siden det eneste som strengt tatt skiller funksjonene, er forskyvningen.
Tusen takk for videoen også! Veldig greit når noen tegner og forklarer