Hei, trenger litt hjelp med en oppgave jeg strever her:
Et hustak har helningsvinkelen 45 grader. Takflaten er 6,00 m fra øverst til nederst. Nederste kanten på takflaten er 3 m over bakken og stikker 0,60 m ut fra husveggen. Etter et kraftig snøfall blir det mildvær, og snøen begynner å gli ned fra taket. Hvor langt fra husveggen kan snøen maksimalt ramle ned?
(Fasit sier 2,95m)
Jeg tenkt at den største farten snøen kan få er hvis den starter fra toppen, og siden mekanisk energien er konstant blir farten v=[symbol:rot]2gh=[symbol:rot]2g*6m = 10.85m/s. Videre har jeg satt opp parameterfremstilling for skrått kast, og prøvd å finne tiden snøen bruker i y-retning: 3=Voy*t-0.5gt^2,
3=sin45*10.85-0.5gt^2 som gir t=0.7785. Da blir x avstanden - x=Vox*t+0,6=cos45*10,85*0.7785+0,6=6,6m....
Kan noen hjelpe meg?
Fysikk 2 Oppgave
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Kan si så masse at farten er feil. Du må bruke høyden i Bevaringsloven for mekanisk energi, ikke strekningen. [tex]h=sin 45\cdot6m[/tex]. Da ser du at farten blir annerledes. Det kan du jobbe videre med.
Jeg skal se mer på oppgaven i morgen.
Jeg skal se mer på oppgaven i morgen.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Takk for svaret ditt. Tror jeg har fått det til nå.
Jeg har misforstått oppgaven først og tenkt at høyden til taket er 6m, men det er ikke det. Som du sier blir den h=sin45*6m. Videre blir farten i y-retning negativ, altså vi får: -3=-sin45*9.12*t-0.5gt^2 som gir t=0.364s. Da blir x=Vxo*t+0.6=2.95.
Jeg har misforstått oppgaven først og tenkt at høyden til taket er 6m, men det er ikke det. Som du sier blir den h=sin45*6m. Videre blir farten i y-retning negativ, altså vi får: -3=-sin45*9.12*t-0.5gt^2 som gir t=0.364s. Da blir x=Vxo*t+0.6=2.95.