Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Du har feil fortegn på oppgaven. Husk at du må skifte fortegn når du flytter over. Er det ingenting foran leddet, er leddet positivt. Bare se på om det står en minus foran eller ikke. De som det ikke står noenting foran, eller pluss foran, skal du skifte til minus. De med minus skal du skifte til pluss
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Til vanlig kan du tenke at du flytter et ledd fra en side av likhetstegnet og til den andre mens du bytter fortegn. Det som ligger bak er at du trekker fra -1*leddet på begge sider av likningen.
La oss ta dette veldig stykkevis, og begynne med å flytte 4x over på venstre side:
[tex]5x - 7 = 4x + 2[/tex]
[tex]5x - 4x - 7 = 4x - 4x + 2 [/tex]
[tex]x - 7 = 2[/tex]
Når vi nå skal flytte 7-tallet, må vi legge til 7 på begge sider.
[quote="2357"]Til vanlig kan du tenke at du flytter et ledd fra en side av likhetstegnet og til den andre mens du bytter fortegn. Det som ligger bak er at du trekker fra -1*leddet på begge sider av likningen.
La oss ta dette veldig stykkevis, og begynne med å flytte 4x over på venstre side:
[tex]5x - 4x - 7 = 4x - 4x + 2 [/tex] ???
Det er ikke logisk for meg i det hele tatt at det blir minus 4 her.. hmm Selv om jeg skjønner at man må gjøre det samme på begge sider. har alltid lyst å ta det største tallet jeg.
Grunnen til at tallet blir negativt er siden det ikke står noe tegn foran 4x på høyre side av likhetstegnet, er tallet positivt - når du da flytter det over på venstre side (for å samle x'ene på èn side) må du skifte fortegn, altså det vil bli -4x
Den andre oppgaven du spurte om:
3-x=5-2x
-x+2x=5-3
x=2
Her blir det på samme måte. 3 er et positivt tall, og blir derfor negativt når du flytter det over på høyre side. x på venstre side er negativ (3-x)