Jeg har en oppgave..
I et rektangulært rom er arealet 18 m[sup]2[/sup] og diagonalen 8 m. Finn omkretsen av rommet.
(I oppgaven står det (x+y)[sup]2[/sup] = x[sup]2[/sup] + 2xy +y[sup]2[/sup])
Skjønner ikke helt hvordan jeg skal gå frem her.. Skal vel antakeligvis lage et likningssett, men er ikke helt sikker på hva likningene blir...?
likningssett som ikke er lineære
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Hvis du kaller sidene i rektangelet for x og y, hvordan kan du uttrykke de to opplysningene?
Ta f.eks. arealet. Hva er arealet uttrykt ved x og y? Hva skal det være lik? Dette gir deg én ligning. Så ser du på diagonalen. Hvordan kan diagonalen uttrykkes med x og y?
EDIT: Nå har Janhaa satt opp disse ligningene for deg under. Ser du hvorfor de blir slik?
Ta f.eks. arealet. Hva er arealet uttrykt ved x og y? Hva skal det være lik? Dette gir deg én ligning. Så ser du på diagonalen. Hvordan kan diagonalen uttrykkes med x og y?
EDIT: Nå har Janhaa satt opp disse ligningene for deg under. Ser du hvorfor de blir slik?
Last edited by Vektormannen on 17/10-2012 12:47, edited 1 time in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Den første likningen skjønner jeg.. arealet kan uttrykkes som x*y=18.
Den andre skjønner jeg ikke helt.
Og når jeg prøver å regne ut dette likningssettet får jeg bare en 4gradslikning som ikke går opp???
På den andre likningen, hvorfor 8? x[sup]2[/sup]+y[sup]2[/sup]=r[sup]2[/sup]....
Tror jeg bare har låst meg helt fast her jeg..
Den andre skjønner jeg ikke helt.
Og når jeg prøver å regne ut dette likningssettet får jeg bare en 4gradslikning som ikke går opp???
På den andre likningen, hvorfor 8? x[sup]2[/sup]+y[sup]2[/sup]=r[sup]2[/sup]....
Tror jeg bare har låst meg helt fast her jeg..
-
- Euler
Den andre ligningen er faktisk feil. Janhaa mente nok helt sikkert . Det er Pytagoras, ikke sant?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Abel
Det skal være
Du vet at
Omkretsen er 2(x+y)
I denne oppgaven er det lurt å ikke finne x og så finne y, men heller finne summen x+y direkte.
Du vet at
Omkretsen er 2(x+y)
I denne oppgaven er det lurt å ikke finne x og så finne y, men heller finne summen x+y direkte.
jepp, feil. multitasker så jeg er svimmel...Vektormannen wrote:Den andre ligningen er faktisk feil. Janhaa mente nok helt sikkert. Det er Pytagoras, ikke sant?

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.