Hei, jeg spurte privatistkontoret i Oslo om det er mulig å ta utksrift av besvarelsen som kommer fram i Geogebra, og fikk følgende svar:
Nei, det er ikke mulig å ta utskrift når du bruker PC som hjelpemiddel. Viktig informasjon om privatisteksamen finner du på vår hjemmeside www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/privatisteksamen/ Under menypunktet Hjelpemidler til eksamen finner du informasjon om hvilke hjelpemidler som er tillatt. Med vennlig hilsen Privatistkontoret i Oslo
Under eksame er det ikke mulig å ta utskrift ved bruk av PC
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det kan se ut som om eksamenskontoret her har "tatt en spansk en".
I noen andre fag er det mulig å levere elektronisk, f.eks. i norsk. Men i matematikk er dette ikke mulig. Siden det er tillatt med PC på eksamen i matematikk må det derfor også være mulighet for utskrift når privatisten velger å bruke geogebra (eller andre programmer) til å løse oppgavene.
I noen andre fag er det mulig å levere elektronisk, f.eks. i norsk. Men i matematikk er dette ikke mulig. Siden det er tillatt med PC på eksamen i matematikk må det derfor også være mulighet for utskrift når privatisten velger å bruke geogebra (eller andre programmer) til å løse oppgavene.
Om privatistkontoret har tatt en spansk en, hvordan skal jeg være sikker på at utskrift er mulig. Det er full av innkompotente folk i Privatistkontoret som ikke er hjelpsomme i det hele tatt.
De er sure, sutrekopper som hater elever og eksamen.
De er sure, sutrekopper som hater elever og eksamen.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Ille at du syns det. Men prøv å heve deg over det.
Slik jeg ser det har du to alternativer her:
1) Godta det de sier.
2) Prøve å snakke med dem på en rolig og saklig måte. Slik at du kanskje kan få det som du vil.
Se her hvordan de gjør det i Troms fylke: http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-vi ... atematikk/
Jeg syns dette er en sak som viser at privatister forskjellsbehandles avhengig om i hvilket fylke de tar eksamen. Kanskje en sak for media?
Slik jeg ser det har du to alternativer her:
1) Godta det de sier.
2) Prøve å snakke med dem på en rolig og saklig måte. Slik at du kanskje kan få det som du vil.
Se her hvordan de gjør det i Troms fylke: http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-vi ... atematikk/
Jeg syns dette er en sak som viser at privatister forskjellsbehandles avhengig om i hvilket fylke de tar eksamen. Kanskje en sak for media?
Last edited by ettam on 19/10-2012 09:36, edited 1 time in total.
Da er det nytteløst å bruke GeoGebra under eksamen....hvis man ikke får printet ark.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Jeg ville tatt en telefon til dem og forklart at du skal levere håndskrevet oppgave men skal ta utskrift av grafer osv. Om Oslo nekter dette mens andre eksamenskontor tillater det, er det jo en urimelig forskjellsbehandling ved en nasjonal eksamen.
Jeg har selv erfart at eksamenskontoret kan gi litt upresise svar eller svar som er feiltolkninger av regelverket. Jeg fikk f.eks. beskjed om at jeg måtte levere elektronisk om jeg ville bruke PC, noe som for alt jeg vet kan være tilfellet for andre fag enn matematikk. Det ble heldigvis raskt oppklart som feil.
Men prøv for din egen del å legge av deg den negative holdningen når du er i kontakt med dem. At alle ansatte ved privatistkontoret skal være udugelige og hate eksamen, virker nokså usannsynlig. Da velger jeg heller å tro at det er du som er utrivelig og blir behandlet deretter.
Jeg har selv erfart at eksamenskontoret kan gi litt upresise svar eller svar som er feiltolkninger av regelverket. Jeg fikk f.eks. beskjed om at jeg måtte levere elektronisk om jeg ville bruke PC, noe som for alt jeg vet kan være tilfellet for andre fag enn matematikk. Det ble heldigvis raskt oppklart som feil.
Men prøv for din egen del å legge av deg den negative holdningen når du er i kontakt med dem. At alle ansatte ved privatistkontoret skal være udugelige og hate eksamen, virker nokså usannsynlig. Da velger jeg heller å tro at det er du som er utrivelig og blir behandlet deretter.
Jeg fikk et nytt email fra Privatistkontoret og spm var om hvis vi ikke fikk printet f.eks grafen som blir tegnet i GeoGebra, hva skal det gjøres da:
Du må tegne grafene på innføringsarket. Med vennlig hilsen Privatistkontoret i Oslo
Du må tegne grafene på innføringsarket. Med vennlig hilsen Privatistkontoret i Oslo
Merkelig at det ikke er utarbeidet en sentral standard for hvordan eksamen skal avvikles. Du får bare gjøre det beste ut av det. Du slipper distraksjon med å påkalle vaktenes oppmerksomhet og vente på at de skal komme med utskrifter osv. Det er i alle fall bra at du slipper å få dette som en overraskelse på selve eksamensdagen!
Geogebra er elendig, jeg syns kalkisen er mye bedre og effektiv.