Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Ut i fra grafen; hvordan finner jeg utgangspunktet for de striplete linjene i denne grafen? Hvordan skal jeg vite hvor den blå linja skal ligge for å finne frem til verdiene for s og t? Håper det var mer forklarende...
Dette har med hva oppgaven spør om. Den blå linja er tangenten til et spesifikt punkt. Den blå linja på bildet du viser oss er tangenten til stigningstallet til punktet x=6.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
educate wrote:Oppgaven viser grafen uten tangent, og oppgaven er å finne farten s sekunder. Er det en måte å regne seg frem til koordinatene til tangenten?
En tangent er ei rett linje, så du trenger et punkt, og et stigningstall.
Har du funksjonen til farta, så kan du finne det ene ved hjelp av det andre. Har du ikke funksjonen til farta, så må du ha oppgitt begge for å finne tangenten.
Jeg har ikke funksjonen til farta. Oppgaven angir at grafen skal brukes til å finne farten etter hhv. 0, 2, 4, 6, 8 og 10 sekunder. Andre måter å komme frem til løsningen uten å bruke tangent?
Nei, farten er jo definert som tangenten (eller den deriverte) på strekningsgrafen. Så vidt jeg ser så må du bare gjøre tilnærminger, med mindre du får oppgitt fine verdier i oppgaven.
Du må rett og slett tegne din egen tangent i de punktene, og finne stigningstallet på disse tangentene. Det vil være farta i punktene.