Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
I fasiten i boka fastslår de for eksempel svaret i en oppgave til å være [tex]3\sqrt3[/tex]. Når jeg regner oppgaven selv, så ender jeg opp med svaret [tex]5,19[/tex].
Dette svaret er jo akuratt det samme. Hvordan skal jeg klare å vite at [tex]5,19[/tex] er det samme som [tex]3\sqrt3[/tex] ? Noen som kan forklare meg? ;=)
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Ja, trikset er å ikke gjøre avrunder mens du regner.
Skriver du ned oppgaven, så kan vi jo bruke det som eksempel.
Strengt tatt så er det ikke noe krav om at du skal huske slikt. Hvis kalkulatoren din runder av røtter, så burde du sjekke innstillinger, eller skaffe en som ikke gjør det.
Alltid se om tallet du tar kvadratrota av, kan skrives som et produkt der et av tallene er et perfekt kvadrat (4, 9, 16, 25 osv), altså tall som har heltall som kvadratrot. Derfra faktoriserer du som vist