Graftolkning - fartsgraf!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Onny
Cayley
Cayley

hei!

Vi har en prøve imorra om newton og energi, men vi får et spørsmål om bevegelse også, siden mange gjorde det veldig dårlig forrige gang.

På forrige prøve sa jeg at farten økte først også jevna seg ut mot slutten, men grafen viser tydeligvis at farten avtar hele veien. Jeg skjønner ikke hvordan det har seg! takker for svar

Her er grafen: vår graf jevna seg ut på slutten og fortsatte ikke nedover.

http://www.answers.com/topic/velocity-time-graph

En annen ting er at jeg sliter med å vite når jeg skal bruke hvilke formler. Skal jeg bare se på de verdiene jeg har og putte inn i en formel som passer hvor jeg ikke har den ukjente, men resten av verdiene?
malef
Grothendieck
Grothendieck

Slik jeg tolker grafen, har man først en fartsøkning, en topp, og så en fartsreduksjon. Akselerasjonen avtar derimot hele tiden.

Disse grafene er litt vanskelige å få tak på, så jeg håper det kommer svar fra noen som kan det :)
Onny
Cayley
Cayley

malef wrote:Slik jeg tolker grafen, har man først en fartsøkning, en topp, og så en fartsreduksjon. Akselerasjonen avtar derimot hele tiden.

Disse grafene er litt vanskelige å få tak på, så jeg håper det kommer svar fra noen som kan det :)
takk for at du prøvde! jeg tolker det som deg, jeg også! men læreren sier at farten avtar hele veien.. hehe
Vektormannen
Euler
Euler

Grafen du linker til har fart på y-aksen og tid på x-aksen. Hadde grafen på din prøve også det, eller var det strekning langs y-aksen (og tid langs x-aksen)?

Hvis det er førstnevnte, blir det slik malef forklarer.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
MrHomme
Descartes
Descartes

Det er vel ikke noe mer enn at den viser farten på et bestemt tidspunkt.

Du kan for eksempel se på x=1, altså t=1s, og se farten på det bestemte tidspunktet. Grafen på y-aksen representerer om farten til bilen går oppover eller nedover. Det blir det samme som om grafen går opp eller ned.

Er ikke vanskeligere enn det :)
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
malef
Grothendieck
Grothendieck

Som Vektormannen sier, var det nok en veigraf dere skulle tolke på prøven. Feilen du i så fall gjorde, var at du tolket den som en fartsgraf.
MrHomme
Descartes
Descartes

Når det gjelder formlene, så må du nok se på hvilke opplysninger du har tilgjengelig. I noen tilfeller kan du finne opplysninger på en annen måte først, for så å bruke i en av bevegelseslikningene. Man har en tidløs formel, som er uten tid. Man har også formler som tar hensyn til tid. Er vel det som ofte er dilemmaet når man gjør slike oppgaver. vertfall i fysikk 1.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Onny
Cayley
Cayley

takker for svar!

jeg tror det var en veigraf kanskje! men det kom ihvertfall ikke på prøva;)! prøve var sinnsyk lett:):):):)
Post Reply