Vise at en integrallikning har en unik løsning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Enda en oppgave fra ei lineær metode øving

http://www.math.ntnu.no/emner/TMA4145/2 ... oving9.pdf
Let [tex][a,b] \subset \mathbb{R}[/tex] be closed and bounded, [tex]v\in C([a,b],\mathbb{R})[/tex], and [tex]k\in C([a,b]\times[a,b]\times\mathbb{R},\mathbb{R})[/tex]
a lipschitz-continous function such that

[tex]\begin{align} \left| k(t,\tau, x_1) - k(t,\tau,x_2) \right| \leq L \left| x_1 - x_2 \right| \quad \text{for all} \quad t, \tau \in [a,b],\quad x_1, x_2 \in \mathbb{R} \qquad (1),\end{align}[/tex]
where [tex]L[/tex] is a fixed constant. Show that the nonlinear integral equation

[tex]\begin{align*}x(t) - \mu \int_a^b k(t,\tau,x(\tau)) \mathrm{d}\tau = v(t), \quad t \in [a,b], \end{align*}[/tex]
has a unique solution [tex]x \in C([a,b],\mathbb{R})[/tex] for any real constant [tex]\mu[/tex]
with [tex]|\mu| \leq 1/L(b-a)[/tex].
Er et svært liknende bevis i boken, problemet mitt er at jeg er litt usikker på hvilken metrikk jeg skal bruke og detaljene. Kan jeg bruke supremum metrikken her? Forsøk på bevis under, er knabbet en god del fra boka, å bare si ifra om noe er feil eller mangler

Se på intervallet [tex]U = [a,b][/tex] for alle kontinuerlige, lipschitz funksjoner med metrikk

[tex] d(x,y) =\max_{t \in U} \left| x(t,x_1) - y(t,x_2) \right| [/tex]

videre så er rommet av alle begrensede, kontinuerlige funksjoner på et lukket området komplett. Siden funksjonen er lipschitz, finnes det [tex]L[/tex] slik at

[tex]\begin{align*} \left| k(t,\tau, x_1) - k(t,\tau,x_2) \right| \leq L \left| x_1 - x_2 \right| \quad \text{for all} \quad t, \tau \in [a,b],\quad x_1, x_2 \in \mathbb{R},\end{align*}[/tex]

Og (1) kan skrives som

[tex]x = Tx[/tex] hvor

[tex] T x(t) = v(t) + \mu \int_a^b k(t,\tau)x(\tau) \mathrm{d}\tau[/tex]

Siden både [tex]v[/tex] og [tex]k[/tex] er kontinuerlige så definererer
forrige likning en operator T fra [tex]C[a,b][/tex] til [tex]C[a,b][/tex].
For at vi kan bruke Banach's fikspunkt teorem, må vi finne en [tex]\mu[/tex] slik at [tex]T[/tex] blir en konstraksjon (contraction, hva heter dette på norsk?)

Altså får vi

[tex] \begin{array*}{ll} d(Tx,Ty) & = \max_{t \in U} \left| Tx(t,x_1) - Ty(t,x_2) \right| \\ & = \|\mu\| \max_{t \in U} \left| \int_a^b k(t,\tau)\left[ x(\tau) - y(\tau) \right]\mathrm{d}\tau \right| \\& \leq \max_{t \in U} \int_a^b |k(t,\tau)||x(\tau,x_1) - y(\tau,x_1)| \\ & \leq L \max_{t \in U}|x_1 - x_2| \int_a^b \mathrm{d}\tau \\ & = \|\mu\| L d(x,y)(b-a) \end{array*}[/tex]

hvor I andre linje benyttet jeg meg bare av definisjonen av [tex]Tx[/tex] og i tredje linje benyttet jeg med av at funksjonen er lipschitz.
Da har vi altså finnet at

[tex] d(Tx,Ty) \leq \beta d(x,y) [/tex]

hvor [tex]\beta = \|\mu|c(b-a) [/tex]

Altså blir [tex]T[/tex] en konstraksjons når [tex]\beta < 1[/tex] noe som skjer når

[tex]\|\mu\| < \frac{1}{L(b-a)}[/tex].

Siden C[a,b] er komplett og [tex]T: C[a,b] \longrightarrow C[a,b][/tex]
er en kontraksjon på [tex]C[a,b][/tex] så har [tex]T[/tex] nøyaktig en løsning. Dette kommer fra Banach's fikspunkt teorem.

Ser dette beviset noen lunde riktig ut?
Last edited by Nebuchadnezzar on 24/10-2012 20:32, edited 1 time in total.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
espen180
Gauss
Gauss

Så raskt over det, og joda, ser bra ut.

Contraction = sammentrekning, vil jeg tro. Kontraksjon fungerer vel også.
Emilga
Riemann
Riemann

Nå som Nebu har tatt seg bryet med å skrive inn oppgaven: i hvor stor grad er det meningen at jeg skal ha en intuitiv forståelse av integral-likningen? Jeg klarer fint å manipulere den matematisk, men "skjønner" lite av det den sier.
Gustav
Tyrann
Tyrann

Emomilol wrote:Nå som Nebu har tatt seg bryet med å skrive inn oppgaven: i hvor stor grad er det meningen at jeg skal ha en intuitiv forståelse av integral-likningen? Jeg klarer fint å manipulere den matematisk, men "skjønner" lite av det den sier.
Spørs litt på hva du mener med en intuitiv forståelse. Du kan jo tenke på integralligningen litt på samme måte som en diff.ligning, bare at du istedenfor en derivasjopnsoperator har en "integrasjonsoperator". Den ukjente er jo funksjonen x(t) i begge tilfeller. Det er mer presist en klasse av integralligninger i denne konkrete oppgaven siden funksjonen k kan være så mangt.

Et tips kan være å studere ligningen for noen konkrete og enkle funksjoner k som oppfyller Lipschitzkravet i oppgaven. Da ser du i det minste helt eksplisitt hvordan ligningen blir og kan muligens på den måten oppnå mer innsikt i denne typen ligninger.
Emilga
Riemann
Riemann

Nebuchadnezzar wrote:[tex] T x(t) = v(t) + \mu \int_a^b k(t,\tau)x(\tau) \mathrm{d}\tau[/tex]
Her (og videre) putter du kun to argumenter inn i [tex]k[/tex]. Skal det ikke heller være [tex] k(t,\tau,x(\tau) )[/tex]?

Jeg er sannelig ikke helt sikker på hva jeg mener med intuitiv forståelse, jeg heller. Jeg tenker noe i retning av at formelen/likningen/etc. enten er lett å visualisere eller kan tolkes som en prosess som er enkel å forstå.

F.eks. så vil jeg si det det ikke er intuitivt å si at nCr er lik n!/(n-r)!r!, men det er intuitivt å si at nCr er lik antall måter å plukke k elementer fra et sett av n elementer der vi ikke tar hensyn til rekkefølgen.

Men som sagt, så er jeg ikke helt sikker på hva jeg er ute etter. :P
Post Reply