Hvordan regner man ut |vektor a + vektor b| ?
jeg har tall etc, men jeg ønsker å vite måten man regner det ut på..
takk på forhånd!
Vektor spørsmål!!
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hva er det du er ute etter? Lengden av en sum av vektorer?
Last edited by Aleks855 on 25/10-2012 20:31, edited 1 time in total.
-
- Noether
oppgaven er som følgende:
|a|=4 |b|=3 <(a,b)=120 grader
regn ut : |a+b|
|a|=4 |b|=3 <(a,b)=120 grader
regn ut : |a+b|
Tenk på vektorer som piler du tegner på et ark. Vektor a har lengde 4, og vektor b har lengde 3. Tegn så en pil med lengde 4 i planet og kall den a. Så tegner du en ny pil som har lengde 3 fra enden av a. Vinkelen mellom dem må være 120*.
Hva er nå vektoren a+b? Hva er dens lengde?
Hva er nå vektoren a+b? Hva er dens lengde?
-
- Noether
3,6 cm?
så hver gang jeg får et slikt spørsmål, tegner jeg bare og måler opp med linjal for å finne lengden til c?
så hver gang jeg får et slikt spørsmål, tegner jeg bare og måler opp med linjal for å finne lengden til c?
-
- Noether
men hvordan skal jeg vite hvilken retning pilene går?
Her er det ikke mulig å vite i hvilken retning vektorene peker i noen absolutt forstand. Det eneste du vet er lengdene til a og b og hvordan de peker i forhold til hverandre. Da er det mulig å finne ut littegrann om "a+b"-vektoren, men ikke alt.
Aller helst brukter du ikke linjal, men cosinussetningen. Siden hvis du måler med linjal, vil du aldri få helt korrekt svar siden linjalen (eller tegningen din!) aldri er helt nøyaktige.
Aller helst brukter du ikke linjal, men cosinussetningen. Siden hvis du måler med linjal, vil du aldri få helt korrekt svar siden linjalen (eller tegningen din!) aldri er helt nøyaktige.
-
- Noether
applaus-!
det ble kvadratroten til tretten, ! takker folkens!
det ble kvadratroten til tretten, ! takker folkens!