Hvordan løser jeg dette?
Funksjonen f er gitt ved f(x)=3x-1
Grafen til den linære funksjonen g er parallell med grafen til f og skjærer x-aksen når x=2. Bestem g(x) ved regning.
Takk!
Parallelle grafer
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Når du skal finne funksjonsuttrykket til en lineær funksjon trenger du to ting: stigningstallet a og konstantleddet b. Vi kan da si at [tex]g(x) = ax + b[/tex].
Hva må a være hvis grafen til g skal være parallell med grafen til f? Nå står du igjen med én ukjent. Hva sier det deg at g skjærer x-aksen når x = 2?
Hva må a være hvis grafen til g skal være parallell med grafen til f? Nå står du igjen med én ukjent. Hva sier det deg at g skjærer x-aksen når x = 2?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
Nei, det stemmer ikke helt. Stigningstallet er riktig. Siden grafen til g og f skal være parallelle, må de ha samme stigningstall, så a = 3. Da har vi at [tex]g(x) = 3x + b[/tex].
Men hvordan kom du frem til at konstatleddet skulle være 3? Det stemmer ikke helt. For å finne det må du bruke at g skal skjære x-aksen i x = 2. Hva er g(2)? Når g skjærer x-aksen så er y-verdien 0. Hva må da g(2) være lik?
(Velkommen til forumet forresten
)
Men hvordan kom du frem til at konstatleddet skulle være 3? Det stemmer ikke helt. For å finne det må du bruke at g skal skjære x-aksen i x = 2. Hva er g(2)? Når g skjærer x-aksen så er y-verdien 0. Hva må da g(2) være lik?
(Velkommen til forumet forresten

Elektronikk @ NTNU | nesizer
Heisann! Jeg har et spørsmål.. Hva er funksjonsuttrykket som gir parallelle grafer? Det står ingen plass i boken så jeg er veldig usikker! Håper noen kan hjelpe meg 

Ja, vi holder på med rette linjer. Men er det et spesielt funksjonsuttrykk for parallelle grafer?