fysikk oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Nibiru
Cauchy
Cauchy

Jeg vet at dette er ikke fysikkforumet, men hvis noen føler at de kan hjelpe, ville det hjelpe meg masse. Jeg strever med følgende oppgave:

En snøbrettkjører sklir nedover bakke med helningsvinkel 24 grader. På vei ned bakken velger han å ta et spor som går over et horisontalt hopp. Høyden [tex]AB[/tex] på hoppet er [tex]2,0m[/tex]. På hoppkanten [tex]A[/tex] er farten til snøbrettkjøreren [tex]12m/s[/tex]. Beregn hvor langt fra punktet [tex]B[/tex] han lander.
Image

Er det feil å sette [tex]x=vt[/tex] og [tex]y=-\frac{1}{2}gt^2[/tex] lik hverandre for å finne tiden, [tex]t[/tex], han befinner seg i lufta? Hvis det er riktig, så setter jeg denne t-verdien i [tex]x=vt[/tex] og får x-avstanden, altså den største kateten i den rettvinklete trekanten. Da blir avstanden fra B til landepunktet lik [tex]\frac{x}{cos24}[/tex]. Men jeg føler at det ligger en feil i løsningen min.
Vektormannen
Euler
Euler

Hvorfor vil du sette x = y?

Hvis vi lar nullnivået være ved hoppkanten kan vi definere avstanden fra nullnivå og ned til bakken som [tex]y_b = -(2 + x \cdot \tan 24^\circ) = -2 - vt \cdot \tan 24^\circ[/tex]. Ser du hvorfor?

Når skihopperen lander må [tex]y = y_b[/tex], ikke sant?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nibiru
Cauchy
Cauchy

Takk for svaret. Ja, jeg ser hvorfor [tex]y(bakken)[/tex] blir [tex]-2-vt*tan24[/tex]. Hvis jeg har forstått deg riktig så får jeg likgningen:
[tex]\frac{1}{2}gt^2=2+vt*tan24[/tex]. Hvis jeg løser den får jeg en andregradslikgning som gir meg [tex]t=1,384[/tex]. Videre finner jeg [tex]x[/tex] ved [tex]x=12*1,384=16,608[/tex]. Og da får jeg at avstanden fra B til landepunktet er [tex]\frac{16,608}{cos24}=18,2m[/tex]. Er det rett?
Vektormannen
Euler
Euler

Det ser riktig ut ja. :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nibiru
Cauchy
Cauchy

Sweeeet :D. Tusen takk!
Post Reply