Fysikk 1, kobling av motstander

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
malef
Grothendieck
Grothendieck

Mange biler har innlagt varmetråder i bakruten. Varmetrådene kan være koblet slik de seks trådene på figuren viser. K er resistansfrie sammenkoblinger. Regn ut resistansen mellom tilkoblingspunktene A og B når trådene har resistansen [tex]5,0 \Omega[/tex] per meter.

Image

Her aner jeg rett og slett ikke hvordan jeg skal begynne. Hver lengde har vel resistansen [tex]4 \Omega[/tex]. Men hva slags kobling er det? Det ser jo ut til å være paralleller som er koblet i serie?
fuglagutt
Fermat
Fermat

Det stemmer, de er koblet i parallell :) Så hvis du bruker de reglene du har for parallell- og seriekobling, hvordan tenker du å regne det ut?

Et hint er å tenke på hver parallellkobling som én motstand.
malef
Grothendieck
Grothendieck

Aha, nå tror jeg kanskje jeg fikk det til!

For parallellkoblingene har vi at [tex]R=\left(\frac{1}{R_1}+\frac{1}{R_2}\right)^{-1}=\left(\frac{1}{4}+\frac{1}{4}\right)^{-1}=2[/tex]

Siden tre slike parallellkoblinger er seriekoblet, legger vi sammen de tre resistansene og får svaret 6. Er det riktig tenkt? Svaret stemmer i alle fall endelig med fasiten :)
fuglagutt
Fermat
Fermat

Det ser veldig bra ut! :)
malef
Grothendieck
Grothendieck

Tusen takk for hjelpen! Av og til er det bare et lite dytt som mangler :)
Post Reply