Finne radius i sirkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
ThomasSkas
Galois
Galois

Hei, jeg sitter og jobber med 10. årstrinn skriftlig eksamen vår 2012 ( sist gitt eksamen ) og jeg sliter litt med den siste oppgaven. Under følger det med et bilde eller en link til en screenshot av selve figuren og oppgaveteksten.

Image

Ekstern link:http://gyazo.com/b1e647235c71c28de1d5c6b2550219f2

Oppgaveteksten:

Figuren ovenfor er fra en leirtavle fra Mesopotamia (ca. 1700 f.Kr )

Babylonerne regnet ut radius r i sirkelen ovenfor ved å bruke Pytagoras-setningen. Dette er
trolig verdens eldste bruk av Pytagoras-setningen, ca. 1 200 år før Pytagoras selv levde!

b) Regn ut radiusen r i sirkelen.

Her er mitt problem:

Som dere sikkert legger merke til så nevner de Pytagoras setning, så da tenkte jeg at dette er metoden for å finne radiusen, og jeg satte opp stykket slik:

k^2+k^2=h^2

r^2+r^2=50^2

2r^2=2500

2r^2/2=2500/2

r^2=1250 ( så tar jeg kvadratrot på begge sider for å finne r )

r=35,35533

Men så etter at jeg regnet det ut så stoppet jeg opp og så på figuren.
Jeg la merke til at ikke alle hypotenusene i trekanten/trekantene er 50, men at to stykker er 50 og en er 60. Og da tenker jeg som å at det jeg har gjort er feil fordi hvis jeg bruker Pytagoras setning med en hypotenus som er 50, så får jeg svaret som er oppgitt ovenfor, men hvis jeg tar og regner ut den med hypotenus som er 60, så får jeg et helt annet tall for radiusen. Så det er her det stopper opp. Jeg er 100% sikker på at jeg må gjøre noe annet istedenfor min metode, eller gjøre en mellomregning til, men jeg klarer virkelig ikke å se løsningsmetoden, hvis det ikke er denne, noe jeg tviler sterkt på.

Jeg ser at det er mye tekst, men setter VELDIG STOR PRIS på svar ettersom jeg er veldig interessert i matematikk og jobber vel 1-2 timer hver eneste dag.

Tusen takk.
Brahmagupta
Guru
Guru

Det er nok en ting du har oversett, pytagoras setning fungerer bare i rettvinklede trekanter, og det er selvfølgelig grunnen til at metoden din ikke fungerer (ingen av trekantene du ser på er rettvinklede).

Det du må prøve å gjøre er å lage deg noen rettvinklede trekanter. For eksempel sette midtpunktet på AB lik D og se på trekant ADC.
Da kan du finne lengden CD. Men da kan også OD uttrykkes som CD - r.
Kommer du videre nå? :)
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru

La D være midtpunktet på linjestykket AB. Da er trekanten ACD rettvinklet med hypotenus AC og katet AD = AB/2 = 60/2 = 30. Pytagoras-setningen gir at den andre kateten CD = 40. Følgelig blir OD = 40-r. Ved å anvende Pytagoras-setningen på den rettvinklede trekanten AOD får vi

[tex](40-r)^2 \:+\: 30^2 \;=\; r^2.[/tex]
ThomasSkas
Galois
Galois

Tusen takk!
Begge svarene deres hjalp veldig mye.
Nå tenker jeg"fy" for ikke å ha tenkt det med rettvinklet trekant :D

Jeg ser at det er mennesker her med høy kompetanse! :)

Tusen takk for hjelpen deres :)
Post Reply