Ekstern link:http://gyazo.com/b1e647235c71c28de1d5c6b2550219f2
Oppgaveteksten:
Figuren ovenfor er fra en leirtavle fra Mesopotamia (ca. 1700 f.Kr )
Babylonerne regnet ut radius r i sirkelen ovenfor ved å bruke Pytagoras-setningen. Dette er
trolig verdens eldste bruk av Pytagoras-setningen, ca. 1 200 år før Pytagoras selv levde!
b) Regn ut radiusen r i sirkelen.
Her er mitt problem:
Som dere sikkert legger merke til så nevner de Pytagoras setning, så da tenkte jeg at dette er metoden for å finne radiusen, og jeg satte opp stykket slik:
k^2+k^2=h^2
r^2+r^2=50^2
2r^2=2500
2r^2/2=2500/2
r^2=1250 ( så tar jeg kvadratrot på begge sider for å finne r )
r=35,35533
Men så etter at jeg regnet det ut så stoppet jeg opp og så på figuren.
Jeg la merke til at ikke alle hypotenusene i trekanten/trekantene er 50, men at to stykker er 50 og en er 60. Og da tenker jeg som å at det jeg har gjort er feil fordi hvis jeg bruker Pytagoras setning med en hypotenus som er 50, så får jeg svaret som er oppgitt ovenfor, men hvis jeg tar og regner ut den med hypotenus som er 60, så får jeg et helt annet tall for radiusen. Så det er her det stopper opp. Jeg er 100% sikker på at jeg må gjøre noe annet istedenfor min metode, eller gjøre en mellomregning til, men jeg klarer virkelig ikke å se løsningsmetoden, hvis det ikke er denne, noe jeg tviler sterkt på.
Jeg ser at det er mye tekst, men setter VELDIG STOR PRIS på svar ettersom jeg er veldig interessert i matematikk og jobber vel 1-2 timer hver eneste dag.
Tusen takk.