S2 Derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
jul3niss1
Fibonacci
Fibonacci

Heihei, har prøve imorgen i derivasjon, og sitter fast på en vrien en. Kan noen vise meg steg for steg hvordan man deriverer denne:

f(x)=e[sup]2x[/sup]/x[sup]3[/sup]
Håpløs student
MrHomme
Descartes
Descartes

jul3niss1 wrote:Heihei, har prøve imorgen i derivasjon, og sitter fast på en vrien en. Kan noen vise meg steg for steg hvordan man deriverer denne:

Kvotientregelen.

Du får også bruk for kjerneregelen når du utfører kvotientregelen. Husk at [tex]e^{x}[/tex] Ikke kan deriveres direkte, men kan brukes kjernereglen i eksponent.
Last edited by MrHomme on 01/11-2012 21:53, edited 1 time in total.
jul3niss1
Fibonacci
Fibonacci

MrHomme wrote:
jul3niss1 wrote:Heihei, har prøve imorgen i derivasjon, og sitter fast på en vrien en. Kan noen vise meg steg for steg hvordan man deriverer denne:

Kvotientregelen.

Du får også bruk for kjerneregelen når du utfører produktregelen. Husk at [tex]e^{x}[/tex] Ikke kan deriveres direkte, men kan brukes kjernereglen i eksponent.
Ja, men setter meg fast i utregningen. Kommer meg til

2e[sup]2x[/sup][sub]*[/sub]x[sup]3[/sup]-e[sup]2x[/sup][sub]*[/sub]3x[sup]2[/sup]/(x[sup]3[/sup])[sup]2[/sup]
Last edited by jul3niss1 on 01/11-2012 21:54, edited 1 time in total.
Håpløs student
fuglagutt
Fermat
Fermat

Det er riktig så langt. Husk at [tex](x^b)^a=x^{a \cdot b}[/tex]

I telleren ser du kanskje at du har noe du kan faktorisere slik at du kan forkorte uttrykket?
jul3niss1
Fibonacci
Fibonacci

fuglagutt wrote:Det er riktig så langt. Husk at [tex](x^b)^a=x^{a \cdot b}[/tex]

I telleren ser du kanskje at du har noe du kan faktorisere slik at du kan forkorte uttrykket?
e eller x?
Håpløs student
MrHomme
Descartes
Descartes

jul3niss1 wrote:
fuglagutt wrote:Det er riktig så langt. Husk at [tex](x^b)^a=x^{a \cdot b}[/tex]

e eller x?

det er x opphøyd i eksponent både i teller og nevner. Da kan du forkorte ja ;)
jul3niss1
Fibonacci
Fibonacci

det er x opphøyd i eksponent både i teller og nevner. Da kan du forkorte ja ;)
Men hvordan blir faktoriseringen i telleren da?
Håpløs student
fuglagutt
Fermat
Fermat

I telleren må du se etter like faktorer i hvert ledd, slik at du kan plassere dem utenfor en parantes:)
Post Reply