Trigonometriske funksjoner - R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
rembrandt
Descartes
Descartes

En funksjon er oppgitt:

f(x) = 4 sin (2x - 2) + 5

x element mellom 0 og 2 [symbol:pi]

Bruk funksjonsutrykket og egenskaper ved sinus til å finne minimalverdier og tilhørende x-verdier.

Løsning:

Jeg vet at når sinx er - 1 så finner vi minimalverdier, men det jeg sliter med er hvordan skal jeg finne tilhørende x-verdier.

Er det en formel for dette?

Ser frem til kontruktivt tilbakemelding.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler

Ja, det finnes formler, men du er mer tjent med å lære deg enhetssirkelen. Der kan du finne ut veldig mye om sinus- og cosinusfunksjonene. :)

Som du sier, så må sinus-leddet være -1 i minimumspunktet. Da har vi at [tex]\sin(2x-2) = -1[/tex]. Hvis vi ser på enhetssirkelen så er [tex]\sin v = -1[/tex] bare én gang, nemlig når [tex]v = \frac{3\pi}{2}[/tex]. (Husk at sin v er y-koordinaten til skjæringspunktet mellom vinkelbeinet til v og sirkelen. Den er -1 når v er [tex]270^\circ[/tex].) I vårt tilfelle så er [tex]v = 2x-2[/tex]. Altså må [tex]2x-2 = \frac{3\pi}{2}[/tex]. Da gjenstår det å løse for x, og det kan du får gjøre.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
rembrandt
Descartes
Descartes

hei, takk for svaret. kunne du forklare meg i enkle ord hvordan enhetssirkelen er bygget opp?

hva er faseforskyvning?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler

Kan ikke du heller forsøke å lese i matteboken din, eller eventuelt søke litt rundt på nettet ("unit circle" på engelsk), prøve å lese om enhetssirkelen og så heller spørre om hva du eventuelt ikke forstår?

Faseforskyving (i denne sammehnegen) vil si at sinusfunksjonen er forskjøvet i x-retning. Grafen har blitt flyttet et visst antall enheter mot venstre eller mot høyre. Grafen til [tex]\sin(x - \phi)[/tex] vil for eksempel være forskjøvet [tex]\phi[/tex] enheter mot høyre. Det betyr at den f.eks. får første nullpunkt i [tex]x = \phi[/tex], første topp-punkt i [tex]x = \phi + \frac{\pi}{2}[/tex], og så videre.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
rembrandt
Descartes
Descartes

Matteboka er elendig og jeg får vondt i hodet av lese de dårlige og elendige forklaringene. Må si at det er stor forbedringspotensialet i lærebøkene.

Trenger tips til noen sider der det står bedre forklart....
Aleks855
Rasch
Rasch

Image
rembrandt
Descartes
Descartes

Hei,

hvordan ser jeg at sinusfunksjonen har hatt faseforskyvning og hva er teknikk for å se det og finne den verdien for [symbol:tom] ?

I tillegg lurer jeg på om hva slags betydning har enhetssirkelen for å finne tilsvarende x-verdier for maksverdi eller minverdi for sinus?
malef
Grothendieck
Grothendieck

Du kan si at sinusfunksjonen starter der grafen skjærer likevektslinja. Avstanden fra dette skjæringspunktet til y-aksen er faseforskyvningen.
rembrandt
Descartes
Descartes

Hvordan utregner man dette?

Blir det som en trekant?

Du mener der grafen til sinus skjærer den konstante likevektslinjen?
malef
Grothendieck
Grothendieck

Du finner [tex]\phi[/tex] i funksjonen din ved å faktorisere:

[tex]f(x) = 4 sin (2x - 2) + 5 \Leftrightarrow f(x) = 4 sin (2(x - 1)) + 5[/tex]

Tegn også grafen.

Prøv deg på en oppgave der man skal finne [tex]\phi[/tex], og post den her om du står fast.
rembrandt
Descartes
Descartes

Hei

når du har faktorisert, hvor ser du [symbol:tom] ?
malef
Grothendieck
Grothendieck

I samme parentes som x. At tallet er negativt, betyr faseforskyvning mot høyre. Positivt tall betyr altså faseforskyvning mot venstre, og 0 betyr ingen faseforskyvning.
rembrandt
Descartes
Descartes

-1 er [symbol:tom] ?
Post Reply