Finne stigningstallet, å se hva jeg har gjort feil

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 373
Joined: 24/04-2010 15:11
Location: På jorden

hei, jeg holder på med en oppg, jeg regner med at jeg har gjort noe feil jeg ikke ser: Trenger litt hjelp :)

Den er slik:

Tegn linjene k, l , m i det samme korrdinatsystemet

k: x-y=-3, det blir da y=3+x (for jeg multipliserte med -1, for y var minus)

l: x+y=6, det blir y=6-x

m: 3x-y=6, det blir y=6+3x (for jeg multipliserte med -1, for y var minus)

Når jeg tegnet dette i koordinatsystemet, fikk jeg kun to sjæringspunkter, som jeg tror er feil, for vanligvis er det 3 skjæringspunkter. Har jeg gjort noe feil da jeg fant y= ??

Og hvordan finner man stigningstallet? :)
Is it better to try and fail than to not try at all !
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Se litt nærmere på m!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 373
Joined: 24/04-2010 15:11
Location: På jorden

ogjaa, sant det den er jo feil :) takker

det blir jo
3x-y=6
-y=6-3x (multiplisere med -1)
y=-6+3x

MEN hva med stigningstallet jeg får at:

L og M: får skjæringspunktet (3,3)
K og M: får skjæringspunktene (4,7)
K og L: får skjæringspunktene: (15/10, 9/2) (1,5 og 4.5 blir det i brøk).

Hva skal jeg gjøre nå??
Is it better to try and fail than to not try at all !
Post Reply