Fortegnslinje for trigonometrisk funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
dudedude
Cauchy
Cauchy

Hvis jeg skal lage en fortegnslinje til f'(x)= 4cos^2(x)+cosx-2, hvordan går jeg frem. Jeg har funnet x-koordinater til alle topp og bunnpunkt. Hva skal faktorene være? Blir det da: 4(cosx-0,593)(cosx+0,843)? Også bare se hvor den stiger og synker i forhold til topp og bunnpunktene i fortegns-skjemaet? Takker
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Det er forsåvidt riktig tankegang. Men husk å alltid bruk eksakte verdier, når du faktorierer ellers så vil du få stygge avrundingsfeil. Men er du sikker på at du har sjrevet av oppgaven riktig? Fordi røttene dine blir meget makabre.

Enda en ting å huske på at at sinus og cosinus er periodiske, altså vil du ikke ha to nullpunkt men uendelig mange.
Men det å faktorisere, og se hvor hver faktor er positiv og negativ er helt riktig.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
dudedude
Cauchy
Cauchy

f(x)=sinx+sin2x, så jeg tror jeg fikk derivasjonen riktig. Burde nok også sagt at definisjonsmengden for x går fra og med 0 til og med 2pi. Hadde ikke helt greie tall å regne med her nei :)
dudedude
Cauchy
Cauchy

Men når jeg setter det opp får jeg en fortegnslinje som går helt rett? Er faktorene 4(cosx-0,593)(cosx+0,843)?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Jeg får det samme ja ;)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply