God dag!
Sitter fast på en oppgave, da svaret jeg får er forskjellig fra både fasit og avlesning av grafen. Så tipper jeg tar feil!
Oppgaven er som følger:
Finn sirkelfrekvens w, periode T og akrofase til følgende funksjon;
[symbol:funksjon](t) = sin(4[symbol:pi] t - 8)
Rett før var det en lignende oppgave, hvor det var cosinus istedenfor sinus. Kom da frem til følgende verdier:
Sirkelfrekvens = 4 [symbol:pi]
Periode = 1/2
Akrofase = [symbol:pi]/2 -1/2
(Stemmer med fasit)
Når jeg nå skal gjøre det samme for sinus kommer jeg frem til to forskjellige forslag, hvor begge er feil;
En hvor jeg plusser på [symbol:pi]/2(90 grader i radianer), og får ([symbol:pi] ^2 - [symbol:pi] + 4) / 2 [symbol:pi]
En hvor jeg plusser på 1/4(90/360) og får 2/[symbol:pi] - (1/4)
Svaret er ifølge fasit 2/[symbol:pi] - (3/8)
Hva skal jeg gjøre/hva gjør jeg feil?
Beregne akrofase til en sinus-svinging
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det er greit nok at jeg skal finne toppunktet, men med akrofasen er det vel også et spesifikt toppunkt - det første til høyre for y-aksen. I andre oppgaver har det stort sett holdt å se på A0(fra cos(X(A-A0)), eventuelt regne kort om. Med sinus ble det plutselig litt mer komplisert, og der har jeg kjørt meg fast..
Om du setter opp likningen
Så kan du finne en løsning for t, som gir det ett toppunkt. Derfra skal du finne det toppunktet som er nærmest x-aksen, men til høyre, altså minste positive x. Da må du bare huske at sinuskurven er periodisk, så går det greit å finne denne verdien.
Så kan du finne en løsning for t, som gir det ett toppunkt. Derfra skal du finne det toppunktet som er nærmest x-aksen, men til høyre, altså minste positive x. Da må du bare huske at sinuskurven er periodisk, så går det greit å finne denne verdien.
Der tror jeg at jeg fikk et lite "EUREKA!".
Så for sinuslikninger(ex. sin(Xt - Y) ), så må jeg regne ut
Xt - Y = [symbol:pi] / 2 med hensyn på t
Gjelder det samme for cosinuslikninger? De har jo toppunkt for [symbol:pi] / 2 de og, men der har den verdien 0.
Så for sinuslikninger(ex. sin(Xt - Y) ), så må jeg regne ut
Xt - Y = [symbol:pi] / 2 med hensyn på t
Gjelder det samme for cosinuslikninger? De har jo toppunkt for [symbol:pi] / 2 de og, men der har den verdien 0.