Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
ulikeheter = Fortegnslinje + tegning. ALLTID .. =)
Om du ikke forklarer hva du har gjort, eller tenkt er det veldig vanskelig å forstå hvordan du klarer å ende opp med [tex]x>3[/tex] som svar?
Noen smarte tips er å bare putte inn noen tall for å sjekke svaret ditt, da det er svært sjeldent at du har tilgang på fasit. Hverken i det virkelige liv eller på prøver.
Klarer du å se at ulikheten i hvert fall er oppfylt om både [tex]x[/tex] og [tex]x+3[/tex] er positive? Når er både [tex]x[/tex] og [tex]x+3[/tex] negative? Når er den ene positiv og den andre negativ?
Hva kan du si om ulikheten utifra dette?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Det jeg tenkte først var jo å faktorisere utrykket sånn:
x(x+3) og jeg tegnet da en fortegns linje der jeg fikk som resultat,
minus linje. Og betyr det ikke at 3 er mindre enn 0??
Og da kom jeg til svaret x>3
Ja jeg ser at den har både x og x+3 ved x(x+3). Og disse er positive.
Når begge er negative? den forstår jeg ikke helt, og heller ikke når den ene er postiv og den andre negativ?
jeg tegnet en fortegnslinje og her fikk jeg at x linjen har en pluss strek, x+3 linjen har negativ til 3, og deretter positiv. og resultatet blir da negativ til 3 og så postiv.
Is it better to try and fail than to not try at all !
takk for dere hjelper . men jeg skjønte det med fortegnslinje, men ikke svaret. Hvordan kan -3 være større enn x?
eks hvis jeg setter inn tallet -2 i x da blir det -2-3=-5 og det er jo et minus tegn, så er da ikke x større enn -3 ved x>-3 ?
Last edited by kareena95 on 07/11-2012 22:10, edited 1 time in total.
Is it better to try and fail than to not try at all !