Hva er k i formelen?
Sin(v + k*360)?
Cos(v + k*360)?
K er element for Z
Z er mengden av alle hele tall.
Z er lik ....., -2,-1,0,1,2,3......
Vennligst forklar meg dette.....
Hastesak - trenger hjelp med trigonometrisk funksjon R2
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Igjen, se på enhetssirkelen. Legg merke til at det er en periode på to pi(som er 360 grader), altså en runde.
OG:
Hold en litt mer hyggelig tone, det er mange her som setter av masse tid for å hjelpe andre, helt uten å få noe tilbake. Litt takknemlighet framfor krav.
OG:
Hold en litt mer hyggelig tone, det er mange her som setter av masse tid for å hjelpe andre, helt uten å få noe tilbake. Litt takknemlighet framfor krav.
Last edited by fuglagutt on 09/11-2012 22:58, edited 1 time in total.
Vi har jo sagt det på en del forskjellige måter nå.
Hvis du adderer 360 grader, så havner du på den samme vinkelen. Altså er dette en ny løsning.
Så kan du addere 360 grader enda en gang, og få den samme vinkelen. Og dette kan du gjøre om og om igjen.
k'en viser at du kan gjøre det uendelig mange ganger og fremdeles få den samme vinkelen.
Hvis du adderer 360 grader, så havner du på den samme vinkelen. Altså er dette en ny løsning.
Så kan du addere 360 grader enda en gang, og få den samme vinkelen. Og dette kan du gjøre om og om igjen.
k'en viser at du kan gjøre det uendelig mange ganger og fremdeles få den samme vinkelen.
Hei, jeg skriver alltid på forhånd takk.
Aleks, hvordan vet jeg at hvor mange verdier av k skal tas med i løsningen?
Jeg får ikke helt tak på det. På forhånd takk.
Aleks, hvordan vet jeg at hvor mange verdier av k skal tas med i løsningen?
Jeg får ikke helt tak på det. På forhånd takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Som regel er det passende å svare helt generelt ved å skrive k fremfor å sette inn noen verdier, men om en oppgave ber om alle løsningene innenfor et visst intervall (eksempelvis 0 til pi, første omløp, osv.) må du se hvilken k som er den største som gir en vinkel som er inneholdt i intervallet, og hvilket valg av k som er det minste, og så oppgi alle løsningene mellom disse verdiene.rembrandt wrote: Aleks, hvordan vet jeg at hvor mange verdier av k skal tas med i løsningen?
Såvidt jeg har skjønt, har du en annen kulturell bakgrunn enn de fleste her inne. Du er sikkert vant til at det å takke på forhånd er en fullgod takk, men slik er det ikke i Norge. Her er det å takke på forhånd heller å understreke et krav. I Norge skader det aldri å takke når man mottar noe, og å takke på forhånd kan man like godt droppe.rembrandt wrote:Hei, jeg skriver alltid på forhånd takk.
Antall verdier du skal ta med, avhenger av intervallet du fikk oppgitt. Du må se når k gir en verdi som ikke stemmer med intervallet.
jeg også...MrHomme wrote:fuglagutt wrote: Hold en litt mer hyggelig tone, det er mange her som setter av masse tid for å hjelpe andre, helt uten å få noe tilbake. Litt takknemlighet framfor krav.
Enig der du
"Vennligst forklar meg dette....."
er også ganske frekt...
malef Skrevet:
Såvidt jeg har skjønt, har du en annen kulturell bakgrunn enn de fleste her inne.
Malef er du helt på blåbærtur, jeg er etnisk norsk. Det var dagens...
Tror DU har en annen bakgrunn og tar ikke et takk som takk. Ikke kom her og fortell meg hvordan jeg skal takke folk. Orker ikke å diskutere mer om dette, da jeg ikke har tid eller energi for det. Vurderer å sende takkekort til alle som bidrar med konstruktive svar.
Anyway, jeg personlig syns at man bør ta et takk som takk, enten det er på forhånd eller til slutt, spiller ingen rolle. De fleste har vel Ole Brum filosofi, ja takk på forhånd og etterpå....
Anyway, back to topic.
Kan noen forklare meg hvorfor jeg ikke får nullpunkt (0,0) på funksjonen?
f(x)= 2sinX + 2sinX * cosX
Såvidt jeg har skjønt, har du en annen kulturell bakgrunn enn de fleste her inne.
Malef er du helt på blåbærtur, jeg er etnisk norsk. Det var dagens...

Anyway, jeg personlig syns at man bør ta et takk som takk, enten det er på forhånd eller til slutt, spiller ingen rolle. De fleste har vel Ole Brum filosofi, ja takk på forhånd og etterpå....

Anyway, back to topic.
Kan noen forklare meg hvorfor jeg ikke får nullpunkt (0,0) på funksjonen?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Kan noen være så snill og forklare meg hvorfor jeg ikke får nullpunkt (0,0) på funksjonen?
Slutt å kritiser meg for takking og slutt å kalle meg frekk. Jeg har takket alle og takker alltid og er aldri frekk. Istedenfor å hjelpe meg så mobber dere meg. Jeg blir lei av det.
Slutt å kritiser meg for takking og slutt å kalle meg frekk. Jeg har takket alle og takker alltid og er aldri frekk. Istedenfor å hjelpe meg så mobber dere meg. Jeg blir lei av det.

Takk for tips, men er du sikker på det. Jeg har to fssiter og i begge er ikke null,null for x og y tatt med i løsningen. Ikke er 4 [symbol:pi] heller tatt med. Kun [symbol:pi] , 2 [symbol:pi] , og
3 [symbol:pi] tatt med. En annen ting, når sinX er lik 0, skjer det noe med den grunnlikningen? I fasiten forsvinner 2 tallet foran [symbol:pi] og x er lik 0 + n* [symbol:pi]
Jeg forstår ikke hvor det ble av 2 tallet i formelen. Håper noen kan svare meg på mine spørsmål. Takk.
3 [symbol:pi] tatt med. En annen ting, når sinX er lik 0, skjer det noe med den grunnlikningen? I fasiten forsvinner 2 tallet foran [symbol:pi] og x er lik 0 + n* [symbol:pi]
Jeg forstår ikke hvor det ble av 2 tallet i formelen. Håper noen kan svare meg på mine spørsmål. Takk.
Setninger av typen
kan veldig lett oppfattes som at spørsmålsstiller krever å få svar. Dette kan igjen oppfattes som en litt arrogant holdning. Jeg kan ikke si å ha lagt merke til at noen her har blitt mobbet; noen reaksjoner og kritikk må man også tåle fra flittige bidragsytere, i beste mening. Jeg er sikker på at ingen her er ute etter å mobbe hverken rembrandt eller noen andre. Sammenlignet med de aller fleste andre nettforum er vel dette, slik jeg oppfatter der, et av de mer sobre og siviliserte.Vennligst forklar meg dette.....
Jeg tror min setning i hastverk og uten noen skjulte motiver ble ikke formulert riktig. Jeg har ingen intensjon om å fornærme noen på forumet og spurte vennligst om å få forklaring på mitt spm. Vennlig og høfflig, ingen arroganse i bildet. Vi er mennesker og kan formulere setninger som lett kan mistolkes.
Et godt eksempel på historisk mistolket setning pga komma feil.
Kongens ordre var å ikke skyte mot motparten.
Brevet skulle være formulert slik:
Stopp, ikke skyt.
Men ble formulert slik:
Stopp ikke, skyt.
En kommafeil førte til krig og blodbad. Det var kongens garde, om de kan gjøre feil, hvordan kan dere forlange noe perfekt fra ungdommer?
Et godt eksempel på historisk mistolket setning pga komma feil.
Kongens ordre var å ikke skyte mot motparten.
Brevet skulle være formulert slik:
Stopp, ikke skyt.
Men ble formulert slik:
Stopp ikke, skyt.
En kommafeil førte til krig og blodbad. Det var kongens garde, om de kan gjøre feil, hvordan kan dere forlange noe perfekt fra ungdommer?