Har i 14 dager på egenhånd prøvd å lære meg R1 matematikken, med sinus+cosinus bøkene, og lektor thue youtube-klipp
Fremgangsmåten min er å regne oppgaver til hvert delkapittel i læreboka etter hvert som jeg har sett teori på youtube osv, noe som til nå har gått ganske greit, og supplert med oppgaver fra cosinus når jeg er ferdig med kapittelet i læreboka.
Så for første gang på blandede oppgaver fra cosinus, og merker jeg sliter, jeg trenger noen eksempler for å vise meg hvordan disse problemene kan angripes.
Kunne noen vært så snille og gi meg et eksempel på fremgangsmåten på denne, oppgave 2.300 fra logaritmekapittelet?
temperaturen T(x) i brusen etter x minutter er gitt ved:
T(x) = 30-23 * 0.973^x
b)Finn ved regning når temperaturen i brusen er mer enn 20 C?
c)hva vil du anslå temperaturen i skyggen på stranda til å være denne dagen, begrunn svaret.
hjelp til blandede oppgaver - r1
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hint
b) Sett [tex]20=T(x)=30-23\cdot 0.973^x[/tex]. Flytt over 30 og ta logaritmen på begge sider.
c) Temperaturen til brusen vil etterhvert nærme seg temperaturen i lufta. Altså vil temperaturen i lufta være gitt ved grenseverdien [tex]\lim_{x\to\infty} T(x)[/tex]
b) Sett [tex]20=T(x)=30-23\cdot 0.973^x[/tex]. Flytt over 30 og ta logaritmen på begge sider.
c) Temperaturen til brusen vil etterhvert nærme seg temperaturen i lufta. Altså vil temperaturen i lufta være gitt ved grenseverdien [tex]\lim_{x\to\infty} T(x)[/tex]
plutarco wrote:Hint
Blir vel mer riktig å skrive som en ulikhet
[tex]20<30-23\cdot 0.973^x[/tex]
Som svar til solsikken. Svaret ble gitt av plutarco. Kan du ikke logaritmer, er det smart å lese seg opp på det;)
Hva skjer hvis du ganger med [tex]lgx[/tex] på begge sider av ulikheten?solsikken wrote:Takker!
Men er vel helst ute etter et komplett løsningsforslag, der jeg ser alle stegene.
Et ulikhetstegn er det samme som et likhetstegn mhp å flytte over osv. Begynn med å flytt 30 over på venstre side. Skift fortegn. Hva står du igjen med da?
Da har du kun basic logaritmeregler igjen for å løse mhp x.
-
- Fibonacci
Nå er det blitt bevist at en lærer mer av å prøve selv, er tross alt du som skal ha prøve i det og ikke vi
så om du prøver selv på oppgaven, og skriver hvor du står fast, så gir vi deg gjerne hint, tips, og hjelp til å komme videre. Men du må gå veien selv. Plutarco har gitt deg noen tips, var det noe som var uklart?
Enda et tips til slike oppgaver og å lage en stor og fin tegning, det hjelper masse.

Enda et tips til slike oppgaver og å lage en stor og fin tegning, det hjelper masse.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Jeg tar faget som privatist, og har derfor ingen undervisning. I den anledning er det derfor ønskelig å be om å få fullstendig løsning, slik at jeg kan bruke det i andre, lignende oppgaver.
Er ute etter å se hvordan oppgaven løses, og ikke å bli belært i hvilken måte som er mest pedagogisk å lære på.

Er ute etter å se hvordan oppgaven løses, og ikke å bli belært i hvilken måte som er mest pedagogisk å lære på.

solsikken wrote:Jeg tar faget som privatist, og har derfor ingen undervisning. I den anledning er det derfor ønskelig å be om å få fullstendig løsning, slik at jeg kan bruke det i andre, lignende oppgaver.![]()
Pedagogikkens beste læringsmetode kan ikke motstrides;) Hvis du skal ha privatisteksamen, så er det spesielt viktig å få jobbet godt med stoffet. Det står også gode og vel så fungerende eksempler om dette temaet i boka di.
Du har vel også mest sannsynlig regnet kapittelet om ulikheter. Dette er ikke noe annerledes.