Dette innlegget er en forklaring til en venn av meg.
[tex]\frac{2x+10}{x^2-25}+\frac{x}{x+5}-\frac{2}{x-5}[/tex]
Konjugatsetningen sier at [tex]a^2-b^2 = (a+b)(a-b)[/tex]
Dette gir oss at [tex]x^2-25 = x^2-5^2 = (x+5)(x-5)[/tex]
Vi har altså at:
[tex]\frac{2x+10}{x^2-25}+\frac{x}{x+5}-\frac{2}{x-5} = \frac{2x+10}{(x+5)(x-5)}+\frac{x}{x+5}-\frac{2}{x-5} [/tex]
Vi har lyst til å slå sammen brøkene. Da må vi finne fellesnevneren til brøkene.
Vi ser at fellesnevneren er (x-5)(x+5) og utvider brøkene slik at de får samme fellesnevner:
[tex]\frac{2x+10}{(x+5)(x-5)}+\frac{x}{x+5}\cdot\frac{(x-5)}{(x-5)}-\frac{2}{x-5}\cdot\frac{(x+5)}{(x+5)} [/tex]
[tex] = \frac{2x+10}{(x+5)(x-5)}+\frac{x(x-5)}{(x+5)(x-5)}-\frac{2(x+5)}{(x-5)(x+5)} [/tex]
Brøkene har nå samme nevner og vi kan derfor legge dem sammen:
[tex] = \frac{2x+10 + x(x-5) - 2(x+5) }{(x-5)(x+5)} [/tex]
[tex] = \frac{2x+10 + x^2 -5x -2x -10}{(x-5)(x+5)} [/tex]
Trekker sammen uttrykkene i teller:
[tex] = \frac{x^2 -5x}{(x-5)(x+5)} [/tex]
Kan faktorisere telleren fordi x er felles faktor i [tex]x^2[/tex] og [tex]-5x[/tex]:
[tex] = \frac{x(x-5)}{(x-5)(x+5)} [/tex]
Deler på (x-5) i teller og nevner:
[tex] = \frac{x}{(x+5)} [/tex]
Forklaring til venn
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Løgn! Du har ingen venner.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Fin forklaring for øvrig 

Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Forøvrig hvorfor ikke bare skrive
[tex]\frac{2x+10}{x^2-25} \,=\, \frac{2}{x-5}[/tex]
Også blir ting lett ? Mellomregninene lar jeg være opp til leser..
[tex]\frac{2x+10}{x^2-25} \,=\, \frac{2}{x-5}[/tex]
Også blir ting lett ? Mellomregninene lar jeg være opp til leser..

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Abel
- Posts: 665
- Joined: 27/01-2007 22:55
Tenkte jeg skulle vise metoden "generelt" da dette er en ganske vanlig oppgavetype:)