Tegne fourier-rekke

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Bilde



Hva betyr egentlig: [tex]$$f\left( {t + 2\pi } \right) = f\left( t \right)$$[/tex] ?

Hva skal jeg med den?

Den er med på alle oppgavene jeg har med fourier-rekker.
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Aha!

Det er slik funksjonen fungerer utenom det oppgitte intervall på en måte :P Tror jeg skjønte det.
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det betyr at funksjonen har samme verdi når du putter inn [tex]t + 2\pi[/tex] som når du putter inn t.

Funksjonen er i utgangspunktet, hvis du bare ser på det til venstre, definert på intervallet [tex][-\pi, \pi)[/tex], ikke sant? Men den ekstra opplysningen at [tex]f(t+2\pi) = f(t)[/tex] gjør det mulig for oss å regne ut funksjonsverdier for t-verdier utenfor det intervallet. Hvis jeg f.eks. vil finne [tex]f(2\pi)[/tex] så vet jeg at det er det samme som [tex]f(0) = 1[/tex]. Ser du hvordan dette henger sammen med grafen i løsningen? Den gjentar seg jo med jevne mellomrom, ikke sant?

EDIT: Ja, det stemmer. :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar