Amplituden ved omskrivning av trig. funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
malef
Grothendieck
Grothendieck

Jeg fikk [tex]-\sqrt{2}[/tex] her siden a=-1. Er dette en fasitfeil, eller det jeg som har misforstått noe?
Image
Vektormannen
Euler
Euler

Hvordan fikk du det da?

Amplituden er et positivt tall definert som [tex]\sqrt{a^2 + b^2}[/tex]. At a har negativt fortegn spiller ingen rolle siden det opphøyes i andre.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
malef
Grothendieck
Grothendieck

I min bok står det: Hvis a>0, setter vi A utenfor en parentes. Hvis a<0, setter vi -A utenfor en parentes.

Jeg skjønner at utslaget er det samme om vi velger negativt eller positivt fortegn, men her skal vi jo skrive om funksjonen.
malef
Grothendieck
Grothendieck

Jeg ser hva som blir feil. Om jeg skal ha negativ amplitude, må [tex]\phi=-\frac{\pi}{4}[/tex].

Jeg blandet Sinusmetoden og NDLAS metode ukritisk. Sinus finner [tex]\phi[/tex] ved hjelp av [tex]\sin (u+v][/tex]
malef
Grothendieck
Grothendieck

Så når man finner [tex]\phi[/tex] ved hjelp av tangens har man positiv amplitude så lenge man sørger for at [tex]\phi[/tex] er i samme kvadrant som punktet (-a,b)?
Vektormannen
Euler
Euler

Ja, det stemmer.

Du kan godt ta -A utenfor (merk at amplituden fortsatt er det positive tallet A), og da får vi i dette eksempelet [tex]-\sqrt 2 \sin(\pi x - \frac{\pi}{4})[/tex] som du sier. Bruker vi at [tex]\sin(x + \pi) = -\sin x[/tex] så får vi da at [tex]-\sqrt 2 \sin(\pi x - \frac{\pi}{4}) = \sqrt 2 \sin(\pi x - \frac{\pi}{4} + \pi) = \sqrt 2 \sin(\pi x + \frac{3\pi}{4})[/tex], altså det samme som om man ikke tar -A utenfor.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
malef
Grothendieck
Grothendieck

Tusen takk, da skjønner jeg det :)
Post Reply