Er det ikke mulig å legge inn bilder som ikke har en url her?
Feks hvis jeg tar screenshot av noe jeg vil legge ut.
Da jeg ikke får det til må jeg linke til url og henvise videre.... oppg 3c her: http://sinusr1.cappelendamm.no/c182403/ ... tid=241312
Jeg skjønner at AM=MB, men hvordan er dette lik MC? Pytagoras?
Pytagoras?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Er du kjent med periferivinkler, eller mer spesifikt Thales setning?
Siden [tex]\triangle ABC[/tex] er rettvinklet, kan du lage en sirkel slik at AB er en diameter og C ligger på sirkelperiferien. Da er M sentrum i sirkelen og alle tre lengdene AM, MB og MC er radier i sirkelen og følgelig like lange.
Siden [tex]\triangle ABC[/tex] er rettvinklet, kan du lage en sirkel slik at AB er en diameter og C ligger på sirkelperiferien. Da er M sentrum i sirkelen og alle tre lengdene AM, MB og MC er radier i sirkelen og følgelig like lange.
Ok, vet ikke om jeg skjønte alt du mente, men sånn jeg forstod det du sier så kan jeg tegne den omskrevne sirkelen med en radius lik AB og sentrum i S, da ser jeg at avstanden er den samme for AM, MB og MC siden sirkelen går gjennom alle hjørnene i trekanten...riktig?
(Thales setning er ukjent for meg
)
(Thales setning er ukjent for meg

Nei. Den omskrevne sirkelen har sentrum i M og radius [tex]\frac 12 AB[/tex].
En periferivinkel er alltid halvparten så stor som sentralvinkelen som spenner over samme bue. Thales setning er spesialtilfellet av dette, der sentralvinkelen er [tex]180^\circ[/tex] (sentralvinkelens vinkelben ligger på en diameter i sirkelen), da må de tilhørende periferivinklene være [tex]90^\circ[/tex]. Omvendt, når du har en rettvinklet trekant, vil hypotenusen være diameter i den omskrevne sirkelen.
En periferivinkel er alltid halvparten så stor som sentralvinkelen som spenner over samme bue. Thales setning er spesialtilfellet av dette, der sentralvinkelen er [tex]180^\circ[/tex] (sentralvinkelens vinkelben ligger på en diameter i sirkelen), da må de tilhørende periferivinklene være [tex]90^\circ[/tex]. Omvendt, når du har en rettvinklet trekant, vil hypotenusen være diameter i den omskrevne sirkelen.