Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Det betyr at tegninga di skal være så liten at originalen er 100 ganger større.
Så hvis du tegner et trapes med areal 36cm^2, så betyr dette at arealet til originalen er 3600cm^2.
Eventuelt hvis 36cm^2 er arealet til originalen, så skal du tegne et trapes med areal 0.36cm^2. Men dette er veldig lite, så jeg tipper det er det andre eksempelet som er riktig.
Aleks855 wrote:Det betyr at tegninga di skal være så liten at originalen er 100 ganger større.
Så hvis du tegner et trapes med areal 36cm^2, så betyr dette at arealet til originalen er 3600cm^2.
Eventuelt hvis 36cm^2 er arealet til originalen, så skal du tegne et trapes med areal 0.36cm^2. Men dette er veldig lite, så jeg tipper det er det andre eksempelet som er riktig.
Så, jeg trenger egentlig og bare tegne en trapes med areal på 36 cm^2, og det er det?
Ta for eksempel hvis du skal tegne et kvadrat som har areal . Dette blir jo ganske vanskelig å tegne, så vi tegner det i målestokk 1:1000. Det vil si at vi tegner et kvadrat som er 1000 ganger mindre.
Da må arealet være så da må sidelengdene være 10cm.
Slik jeg tolker det så står det at du skal tegne et trapes med areal 0,0036 cm^2. Dette er så lite at det ikke lar seg gjøre i praksis. Det er derfor grunn til å spørre om prismets overflate på 36 cm^2 er korrekt. Er dette regnet ut, eller er det gitt i oppgaven?
PeerGynt wrote:Slik jeg tolker det så står det at du skal tegne et trapes med areal 0,0036 cm^2. Dette er så lite at det ikke lar seg gjøre i praksis. Det er derfor grunn til å spørre om prismets overflate på 36 cm^2 er korrekt. Er dette regnet ut, eller er det gitt i oppgaven?
Det er regnet ut og jeg fikk riktig på oppgaven. MEN det var m^2, ikke cm^2, så det er feilen...
Det er viktig å huske på at når vi tegner etter målestokk er det ALLTID avstandene som skaleres, og ikke arealene.
Eksempel:
Har målestokk 1:100 Avstand: 1 cm på tegningen er 100 cm = 1 meter i virkeligheten. Areal: 1 m^2 = 1 m x 1 m i virkeligheten er 0,01 m x 0,01 m = 0,0001 m^2 på tegningen. Merk at 0,0001 m^2 = 1 cm^2