Brøk problemer på Casio kalkulator

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Kråka
Pytagoras
Pytagoras

Hei! :D
Jeg lurte på om noen kunne svare meg på hvordan man gjør tall med mange desimaler om til brøk på casio cfx-9850gc plus?

Om jeg skriver brøken 5/3 og trykker på f(<->)d knappen får jeg desimalet 1.666666667, MEN om jeg bare skriver inn tallet 1.666666667 og trykker på f(<->)d knappen skjer det ingenting.

Er det noen annen måte hvordan man kan finne ut hva et slikt tall blir som brøk? (Når man ikke vet hva brøken er fra før av)

(Kanskje litt tullete forklart, men håper noen kan hjelpe :) )
fuglagutt
Fermat
Fermat

Grunnen til det er at 1,66666667 ikke er lik 5/3. Du kan si at det er tilnærmet lik, men en kalkulator ønsker ikke å gjøre det om desimaltall som ikke er nøyaktig lik til en brøk.

Motsatt derimot, når de har en brøk, så kan en kalkulator gjøre det om til et desimaltall, uavhengig om det er nøyaktig lik eller ikke, for her gjør den tilnærminger. Hvis du gjør utregninger vil det lønne seg å beholde nøyaktige svar (ofte brøker) og det er derfor fordelaktig at kalkulatoren gir deg brøken.

Du kan alltid finne en brøk for et rasjonelt tall, dog vil den nøyaktige brøken til 1,6666667 ikke bli veldig fin (den er ikke 5/3, da den brøken har uendelig mange tall bak komma).
Post Reply