http://bildr.no/view/1333297
Noen som kan hjelpe meg litt her? Det eneste jeg ser er at <SEB, så er vinkel B = 34(grader)
Mer ser jeg ikke..
Sentralvinkel og periferivinkel
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Husker du en sammenheng mellom sentral- og periferivinkler? Har du noen slike vinkler her?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
En vinkel som har topp-punkt i sentrum av en sirkel er en sentralvinkel. Det er det vi mener med sentralvinkel.
Når det gjelder sammenhengen mellom periferi- og sentralvinkel så gjelder den faktisk uansett hvor topp-punktet til periferivinkelen ligger på sirkelbuen! Periferivinkelen vil alltid være halvparten av sentralvinkelen over samme bue. Her er 56-gradersvinkelen en sentralvinkel (den har topp-punkt i S), og da må vinkel A være halvparten så stor, siden det er en periferivinkel over samme bue.
Når det gjelder sammenhengen mellom periferi- og sentralvinkel så gjelder den faktisk uansett hvor topp-punktet til periferivinkelen ligger på sirkelbuen! Periferivinkelen vil alltid være halvparten av sentralvinkelen over samme bue. Her er 56-gradersvinkelen en sentralvinkel (den har topp-punkt i S), og da må vinkel A være halvparten så stor, siden det er en periferivinkel over samme bue.
-
- Euler
Det vi mener med at en vinkel spenner over en bue i en sirkel er at vinkelbeinene treffer sirkelbuen på to steder. Her treffer vinkelbeinene til vinkel A sirkelen i punktene E og B, ikke sant? Det samme gjør sentralvinkelen på 56 grader. Da spenner de over samme bue.
-
- Euler
Ah, jeg ser den! Burde tenkt på det.
Men da er vel alt ok?
Men da er vel alt ok?

-
- Euler
Ja, det kan du. Har du noen ideer om hvordan du kan finne vinkel BDE?
-
- Euler
Det er helt riktig.