http://bildr.no/view/1330371
På oppgave a) så tenkte jeg at jeg kunne ta 180(grader) - 35(grader)-100(grader)
Og på den andre så kan man ta 180-55-100, og da får man forskjellige vinkler. Det som jeg får ut da er 1 vinkel som er like stor i begge trekantene, og 2 vinkler som er forskjellige. Da kan jeg si at de ikke er formlike?
Jeg lurer veldig på b) og c).
Har akkurat starter på kapittelet, så trenger litt starthjelp til å tenke riktig.
Takk for hjelp!
Formlike trekanter
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Husk at ABC er formlik med DEF - altså er vinkel A formlik med vinkel D, vinkel B = vinkel E, C = F. Vi har allerede fått oppgitt at vinkel C og F er 100, og at vinkel A er 35.
Vi regner da ut vinkel B: 180 - 35-100 = 55. Vi ser at vinkel B er 55grader og er formlik med vinkel E. Altså har vi allerede to vinkler som er like i de to trekantene, og trekantene er da formlike.
Kan eventuelt se på b og c i morgen. Tar kvelden nå
Vi regner da ut vinkel B: 180 - 35-100 = 55. Vi ser at vinkel B er 55grader og er formlik med vinkel E. Altså har vi allerede to vinkler som er like i de to trekantene, og trekantene er da formlike.
Kan eventuelt se på b og c i morgen. Tar kvelden nå

-
- Euler
Nå ser ikke jeg oppgaveteksten på bildet, men hvis den går ut på å undersøke om trekantene er formlike så kan man jo såklart ikke ta det for gitt.
På b) vet vi at vinkel A er 36 grader, og at sidene AC og BC er like lange. Tegn en figur. Kan du si noe om vinkel B basert på dette?
Prøv på c) selv. Veldig lurt å tegne figurer der du får plassert all informasjon.
På b) vet vi at vinkel A er 36 grader, og at sidene AC og BC er like lange. Tegn en figur. Kan du si noe om vinkel B basert på dette?
Prøv på c) selv. Veldig lurt å tegne figurer der du får plassert all informasjon.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
Neida, du er ikke det. Trekant ABC blir en likebeint trekant (to sider er like lange). Hvis du tegner noen forskjellige likebeinte trekanter så tror jeg du ser hvilke to vinkler som alltid er like. Og da kan du se hvilken som må være lik A i denne trekanten. 

-
- Euler
Jepp, stemmer!