Hvor mange ganger vender funksjonen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Aleks855
Rasch
Rasch

Dette er ren nysgjerrighet, so humour me please!

Gitt [tex]f(x) = \sin(\frac1x)[/tex], hvor mange ganger vender denne funksjonen rundt x=0? Er det noen måte å finne ut dette på?
Image
Lord X
Cauchy
Cauchy

Kanskje eg misforstår spørsmålet, men funksjonen oscillerer vel mellom -1 og 1 uendeleg mange ganger når x går mot null?
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"
Aleks855
Rasch
Rasch

Ah, ja jeg antok det var det som var tilfellet, for uansett hvor mye jeg zooma, så var grafen bare en vegg :lol:

Nei, tror du forsto spørsmålet helt fint.

Det er jo egentlig ganske logisk når jeg ser over det en gang til. 1/x går jo mot uendelig når x går mot null, så oscilleringen vil jo bare få kortere og kortere periode.
Image
Vektormannen
Euler
Euler

Ja, for hver [tex]x = \frac{1}{2k\pi}[/tex] vil [tex]\sin(1/x) = 0[/tex]. Uansett hvor lite intervall rundt x = 0 vi ser på vil vi alltid kunne finne hvor mange slike x-verdier (én for hver svingning) vi bare vil innafor det intervallet, ved å velge store nok k-verdier.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Antall vendepunkter (som du helt sikkert vet) er gitt ved funksjonens dobbelderiverte. Først bestemmer vi hvor eventuelle vendepunkter kan ligge. Fra funksjonens nullpunkter ser vi at alle nullpunkter vil ligge i intervallet

[tex]x \in (-\frac{1}{\pi},\frac{1}{\pi})[/tex]

Du kan selv vise at funksjonen er strengt positiv dersom [tex]x \,>\, \frac{1}{\pi}[/tex] og negativ når [tex]x \,<\,- \frac{1}{\pi}[/tex]. Løser vi

[tex]f^{\prime\prime}(x) \,=\, 0[/tex]

Ender vi opp med likningen

[tex]\frac{2}{u} \,=\, \tan(u)[/tex]

Hvor antakelsen om at [tex]x\,\neq\,0[/tex] ble benyttet. Vendepunktene er gitt som

[tex]x \,=\, \frac{1}{u}[/tex]

som kan tilnærmes (IKKE l'hôptital!) som vil da ligge i området*

[tex]u \in (-\infty,\pi) \cap (\pi,\infty)[/tex]

også lar jeg det være opp til leser å vise at denne likningen har uendelig nullpunkter ; ) Hence [tex]f(x)[/tex] har uendelig mange vendepunkt.

* Litt usikker på området som nullpunktene vil ligge i, er uansett ikke viktig, da det er uendelig mange uansett, hvordan du snur flisa : p
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply